Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol._19, 2 (2015) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/37380

Title: Cualidades de docentes memorables destacadas por aspirantes a profesor en matemática
Other Titles: Qualities of memorable teachers emphasized by aspirants to teacher in mathematics
Authors: Sgrecciay, Natalia
Cirelli, Mariela
Issue Date: 2015
Abstract: Se aborda la problemática de caracterizar las cualidades de un “buen docente” desde una perspectiva basada en la opinión de los estudiantes. Esta perspectiva se considera de valor en este tipo de investigaciones, por las numerosas experiencias de los alumnos con diversos profesores. A los 613 alumnos ingresantes al Profesorado en Matemática (PM) de la Universidad Nacional de Rosario (Argentina) de los últimos 13 años (período 2002-2014) se les solicitó que mencionaran a los dos mejores profesores que ellos recordaban haber tenido en el transcurso de su escolaridad previa, junto con tres cualidades en las que se reflejen las características de ese docente por las que había resultado elegido. Se destaca la diversidad de cualidades ponderadas favorablemente por ingresantes al PM, las cuales se agrupan en cinco dimensiones que comprenden la promoción de motivación estudiantil, la preparación de las clases, la gestión de la clase, el trato con los alumnos y el proceso de evaluación.
The problem of characterizing the qualities of a “good teacher” from a perspective based on the opinion of students is discussed. This perspective is considered of value in this type of research, for the many experiences of students with different teachers. The 613 students who entered the career of Teacher of Mathematics (PM) in the National University of Rosario (Argentina) in the last 13 years (period 2002-2014) were asked to mention the two best teachers they remembered to have had during their previous schooling, along three qualities that the characteristics of the teacher why he had been chosen to be reflected. The diversity of qualities favorably weighted by the entrants to the PM are highlighted and are grouped into five dimensions that include promoting student motivation, preparation of classes, class management, dealing with students and evaluation process.
Sponsorship: Grupo FORCE (HUM-386). Departamento de Didáctica y Organización Escolar de la Universidad de Granada
Publisher: Universidad de Granada
Series/Report no.: rev192COL6;
Keywords: Valoración del docente
Formación de profesores
Biografía escolar
Appreciation of the teacher
Training teachers
School biography
URI: http://hdl.handle.net/10481/37380
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Sgrecciay, N.; Cirelli, M. Cualidades de docentes memorables destacadas por aspirantes a profesor en matemática. Profesorado, 19(2): 333-350 (2015). [http://hdl.handle.net/10481/37380]
Appears in Collections:Vol._19, 2 (2015)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev192COL6.pdf493.75 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada