Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol._19, 2 (2015) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/37367

Title: Una ecología organizacional para dirigir un agrupamiento escolar en Lisboa (Portugal). Aprendizajes y prácticas situacionalmente construidas
Other Titles: An organizational ecology to manage a School Cluster in Lisbon (Portugal). Situationally constructed learning and practice
Authors: Bocchio, María Cecilia
Issue Date: 2015
Abstract: Este articulo presenta resultados parciales de una investigación centrada en el análisis del Sistema de Acción Concreto (Friedberg, 1995) que regula el funcionamiento de un Agrupamiento Escolar (AE) conformado en el ciclo lectivo 2010-2011. El estudio desarrollado en el ficticiamente denominado “AE Margen” da cuenta de la construcción situacional de una ecología institucional (Star & Griesemer, 1989) donde el trabajo del director de AE es decisivo en la construcción de dinámicas de comunicación y articulación interinstucional. En primer lugar presentamos la investigación desarrollada y el enfoque metodológico construido para abordar la política de AE. En segundo lugar introducimos parte del enfoque teórico adoptado; seguidamente, en tercer lugar diferenciamos los tres procesos organizativos internos del Sistema de Acción Concreto contextualizado en el AE Margen. Finalmente presentamos algunos avances interpretativos sobre la ecología organizacional estudiada.
This paper presents partial results of a research focused on the analysis of the Concrete Action System (Friedberg, 1995) which regulates the functioning of a School Cluster (SC) formed in the 2010-2011 school year. The study developed in the fictional named "AE Margin" denotes the situational construction of an institutional ecology (Star & Griesemer, 1989) where the work of the principal is crucial in the construction of communication and interinstucional dynamics. First, we present the research developed and the methodological approach built to address the SC policy. Second, we introduce the theoretical framework adopted. Third, we differentiate three internal organizational processes of the Concrete System Action contextualized in the SC Margin. Finally, we present some interpretive findings about the organizational ecology studied.
Sponsorship: Grupo FORCE (HUM-386). Departamento de Didáctica y Organización Escolar de la Universidad de Granada
Publisher: Universidad de Granada
Series/Report no.: rev192ART7;
Keywords: Agrupamiento escolar
Dirección escolar
Procesos organizativos internos
Ecología organizacional
School Cluster
School management
Internal organizational processes
Organizational ecology
URI: http://hdl.handle.net/10481/37367
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Bocchio, M.C. Una ecología organizacional para dirigir un agrupamiento escolar en Lisboa (Portugal). Aprendizajes y prácticas situacionalmente construidas. Profesorado, 19(2): 115-131 (2015). [http://hdl.handle.net/10481/37367]
Appears in Collections:Vol._19, 2 (2015)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev192ART7.pdf290.1 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada