Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
ReiDoCrea: Revista electrónica de investigación Docencia Creativa >
ReiDocrea, 4 Monográfico (2015) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/37130

Title: Comprender el saber docente desde la metodología de las historias de vida
Other Titles: Understanding the teaching methodology know from life stories
Authors: García-Huidobro Munita, Rosario
Issue Date: 2015
Abstract: Este escrito se centra en los aspectos metodológicos que conllevó explorar, desde la perspectiva de las historias de vida, cómo cuatro profesoras de artes visuales de secundaria conforman su saber docente. Para ello, se pone en el centro las características más significativas de esta metodología –la subjetividad, el vínculo investigador-investigado, la reflexividad y su potencial transformador– como aspectos que, en este estudio, fueron considerados y desarrollados de manera primordial, ya que permitieron evidenciar cómo las mujeres no están determinadas simplemente por los discursos dominantes e históricos sobre el género, sino que pueden ser agentes activas en negociar estos discursos, deseos y sentidos de ser en el mundo, a partir de relatarse a sí misma.
This paper focuses on the methodological aspects which led to explore, from the perspective of the life histories, how four teachers of visual arts from secondary school, conform their teaching knowledge. For this, we put in the center the most significant characteristics of this methodology –the subjectivity, the researcher-researched relationship, reflexivity and its potential of change– like aspects which, in this study, were considered and developed primarily, because allowed to evidence how women are not simply determined by the dominant and historical discourses of gender, but may be active agents in negotiating these discourses, desires and ways of being in the world, from recounting themself.
Sponsorship: Universidad de Granada. Departamento de Psicología Social. Proyecto de Innovación Docente ReiDoCrea
Publisher: Universidad de Granada
Description: Monográfico: Identidad y Educación. Coordinación: Alice Bajardi. Universidad de Granada
Recepción: 12 de abril de 2015. Revisión: 30 de mayo de 2015. Aceptación/Publicación: 24 de julio de 2015
Correspondencia: rosarioghm@gmail.com
Series/Report no.: ReiDoCrea;Monografico-2015
Keywords: Historias de vida
Narrativas personales
Saber docente
Mujer
Life histories
Personal narratives
Teacher knowledge
Woman
URI: http://hdl.handle.net/10481/37130
ISSN: 2254-5883
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: García-Huidobro Munita, R. Comprender el saber docente desde la metodología de las historias de vida. Reidocrea, monográfico: 139-147 (2015). [http://hdl.handle.net/10481/37130]
Appears in Collections:ReiDocrea, 4 Monográfico (2015)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
GarciaHuidobro_HistoriasDeVida.pdf200.7 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada