Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol._19, 1 (2015) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/36114

Title: Estudio de caso múltiple con historias de vida en el grado de educación infantil: Aprendizaje- Servicio en la didáctica de la educación física
Other Titles: Multiple-case study with life histories in the early childhood education degree: service-learning in the teaching of Physical Education
Authors: Capella Peris, Carlos
Gil Gómez, Jesús
Martí Puig, Manuel
Chiva-Bartoll, Óscar
Issue Date: 2015
Abstract: Este trabajo recoge un estudio sobre la aplicación del Aprendizaje-Servicio (APS) en el área de Educación Física del Grado de Maestro de Educación Infantil. Concretamente, emplea las Historias de Vida como herramienta de investigación cualitativa para conocer el perfil básico del alumnado, así como para profundizar sobre el desarrollo de habilidades sociales y valores ético-cívicos. El trabajo muestra así la adecuación de las Historias Vida como herramienta para valorar la influencia del APS en el alumnado, en tanto que los resultados obtenidos permiten conocer y ahondar sobre determinados rasgos de su personalidad, su contexto familiar y profesional, y los aprendizajes y desarrollo personal. Las conclusiones obtenidas indican finalmente que el APS pone en juego habilidades sociales y valores en el alumnado participante, poniéndose así de manifiesto la idoneidad de las Historias de Vida como herramienta de investigación en este campo.
This paper presents a study about the implementation of Service-Learning (SL) in the area of Physical Education in pre-service teachers. Specifically, we used Life Histories as a tool for qualitative research in order to know the basic profile of students, and to deepen their development of social skills and ethical and civic values. Furthermore, the paper shows the appropriateness of Life Histories as a tool to assess the influence of SL in students, as long as the results provide and deepen on certain personality traits, family and professional context, and learning and development staff. The conclusions obtained indicate that SL develops social skills and values in the participating pupils. Thus, the results also show the suitability of Life Histories as a research tool in this field.
Sponsorship: Grupo FORCE (HUM-386). Departamento de Didáctica y Organización Escolar de la Universidad de Granada
Publisher: Universidad de Granada
Series/Report no.: rev191ART15;
Keywords: Aprendizaje-servicio
Educación física
Historias de vida
Valores
Service-learning
Physical education
Life histories
Values
URI: http://hdl.handle.net/10481/36114
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Capella Peris, C.; et al. Estudio de caso múltiple con historias de vida en el grado de educación infantil: Aprendizaje- Servicio en la didáctica de la educación física. Profesorado, 19(1): 334-348 (2015). [http://hdl.handle.net/10481/36114]
Appears in Collections:Vol._19, 1 (2015)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev191ART15.pdf509.29 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada