Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol._19, 1 (2015) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/36101

Title: Aprendizaje- Servicio: Una propuesta metodológica para la introducción de la sostenibilidad curricular en la Universidad
Other Titles: Service-learning: a methodological proposal for introducing sustainability curriculum in higher education
Authors: Aramburuzabala, Pilar
Cerrillo, Rosario
Tello, Inmaculada
Issue Date: 2015
Abstract: Numerosos autores y organismos sostienen que la Universidad puede y debe asumir un papel clave en la construcción de un entorno natural y social sostenible. Para ello, es necesario incorporar en el modelo formativo metodologías acordes con los principios de sostenibilidad. En este artículo se analizan teóricamente las características que convierten el aprendizaje-servicio en una herramienta eficaz para la introducción de la sostenibilidad en el currículum y los retos que supone su implementación en la Universidad. Aprendizaje-servicio y sostenibilidad curricular son dos conceptos poco conocidos, por lo que en primer lugar se hace necesario definirlos. A continuación se analiza la conexión entre ambos partiendo de los principios aprobados por la Conferencia de Rectores de las Universidades Españolas para la introducción de la sostenibilidad en el currículum, así como a través de una revisión de documentos e investigaciones sobre el tema. Como conclusión, se defiende que el aprendizaje-servicio es una metodología idónea para educar sobre, para y desde la sostenibilidad, que cumple con los principios de sostenibilidad en el entorno universitario.
Many authors and organizations argue that the University can and should play a key role in building a natural and social sustainable environment. For that, it is necessary to integrate methodologies that are consistent with the sustainability principles into the educational model. This paper analyzes, from a theoretical perspective, the features that make service-learning an effective tool for introducing sustainability into the curriculum, and the challenges of its implementation in higher education. Service-learning and sustainability curriculum are not wellknown concepts, so first it is necessary to define them. Then, the connection between the two is analyzed based on the principles adopted by the Conference of Rectors of Spanish Universities for introducing sustainability into the curriculum, and by reviewing documents and research on the subject. As a conclusion, it is argued that service-learning is a suitable methodology for educating about, for and from sustainability that complies with the sustainability principles in higher education.
Sponsorship: Grupo FORCE (HUM-386). Departamento de Didáctica y Organización Escolar de la Universidad de Granada
Publisher: Universidad de Granada
Series/Report no.: rev191ART5;
Keywords: Aprendizaje-servicio
Sostenibilidad curricular
Universidad
Desarrollo sostenible
Service-Learning
Sustainability curriculum
University
Sustainable development
URI: http://hdl.handle.net/10481/36101
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Aramburuzabala, P.; Cerrillo, R.; Tello, I. Aprendizaje- Servicio: Una propuesta metodológica para la introducción de la sostenibilidad curricular en la Universidad. Profesorado, 19(1): 78-95 (2015). [http://hdl.handle.net/10481/36101]
Appears in Collections:Vol._19, 1 (2015)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev191ART5.pdf298.86 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada