Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
ReiDoCrea: Revista electrónica de investigación Docencia Creativa >
ReiDocrea, 4 (2015) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/35121

Title: Una propuesta práctica para entender, valorar y discernir los enfoques de la enseñanza
Other Titles: A Practical Proposal for Understanding, Evaluating and Discerning the Approaches to Teaching
Authors: Ros Garrido, Alicia
Issue Date: 2015
Abstract: La finalidad del artículo es proporcionar una propuesta metodológica para facilitar la comprensión, la valoración y poder discernir los enfoques de la enseñanza propuestos por Fenstermacher y Soltis (1998). En primer lugar se hace referencia a diversas maneras de concebir y clasificar las teorías de enseñanza. En segundo lugar se resaltan los aspectos clave de los enfoques de la enseñanza: los elementos que intervienen en cualquier proceso de enseñanza; la “manera” de entender la enseñanza; el concepto de persona educada; la compatibilidad o incompatibilidad entre los enfoques; y se ofrece una síntesis de los aspectos más destacados de cada enfoque. En tercer lugar se realiza la propuesta metodológica a desarrollar con el alumnado. Por último, la conclusión es que la finalidad del proceso de enseñanza-aprendizaje define el enfoque de enseñanza asumido y/o puesto en práctica por el profesorado.
The purpose of the article is to provide a methodology to facilitate the understanding, evaluation and to discern the teaching approaches proposed by Fenstermacher and Soltis (1998). First, several ways of conceiving and classifying the theories of teaching are mentioned. Secondly the key aspects of teaching approaches are highlighted: the elements involved in any process of education; the way teaching is understood; the concept of educated person; compatibility or incompatibility between approaches; and a summary of the most important aspects of each approach is provided. Thirdly a methodological proposal to be developed with students is outlined. Finally, it is concluded that the purpose of the teaching-learning process defines the approach to teaching adopted and/or implemented by teachers.
Sponsorship: Universidad de Granada. Departamento de Psicología Social. Proyecto de Innovación Docente ReiDoCrea
Publisher: Universidad de Granada
Description: Artículo revisado por: Karen McMullin. Trent University; Marzia Fiorini. Grupo de Investigación: Aprendizaje y Desarrollo en Contextos Educativos. Universidad de Granada
Series/Report no.: ReiDoCrea;4
Keywords: Teorías educativas
Preparación del profesorado
Enseñanza
Educational theories
Teacher training
Teaching
URI: http://hdl.handle.net/10481/35121
ISSN: 2254-5883
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Ros Garrido, A. Una propuesta práctica para entender, valorar y discernir los enfoques de la enseñanza. Reidocrea, 4: 48-53 (2015). [http://hdl.handle.net/10481/35121]
Appears in Collections:ReiDocrea, 4 (2015)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
RosGarrido_V4_Art7.pdf418.13 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada