Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
1.-Investigación >
Departamentos, Grupos de Investigación e Institutos >
Departamento de Pedagogía >
DPED - Artículos >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/35012

Title: Educar para la paz: necesidad de un cambio epistemológico
Other Titles: Educate for peace: the need for an epistemological change
Authors: Fernández Herrería, Alfonso
López López, María del Carmen
Issue Date: 2014
Abstract: Una revisión de las publicaciones en el ámbito de la paz evidencia una descompensación conceptual y epistemológica que prima la presencia de la violencia sobre la paz. Este artículo profundiza en las consecuencias de este hecho en el área de la educación para la paz y propone un nuevo enfoque epistemológico en el marco del pensamiento sistémico-complejo, con importantes consecuencias metodológicas en la práctica de la acción educativa. Desde esta epistemología se reconstruye el sentido de la educación en general, de la educación en valores, y de su impacto en el desarrollo de buenas prácticas en el currículum y en la cultura escolar. Este trabajo, deconstructivo-reconstructivo, es el eje fundamental de un auténtico compromiso con los valores de paz y el desarrollo de una verdadera educación en la paz.
A review of the publications carried out in the field of peace shows a conceptual and epistemological decompensation in which the presence of violence takes preference over peace. This article studies in depth the consequences of this fact in the field of education for peace, proposing a new epistemological approach within the framework of the systemic- complex thinking; its methodological consequences will be significant in the practical part of education. From this epistemological point of view the sense of education is reconstructed in general, as well as the education in values, and its impact in the development of good- quality practices in the curriculum and in the school culture. This work, of deconstruction and reconstruction, is the fundamental crux of an authentic commitment to peace values and the development of a real education in peace.
Publisher: Universidad Autónoma del Estado de México
Keywords: Educación para la paz
Epistemología sistémico-compleja
Educación en valores
Escuela
Currículum
Education for peace
General-complex epistemology
Education in values
School
Curriculum
URI: http://hdl.handle.net/10481/35012
ISSN: 1405-1435
Citation: Fernández Herrería, A.; López López, M.C. Educar para la paz: necesidad de un cambio epistemológico. Convergencia, 21(64): 117-142 (2014). [http://hdl.handle.net/10481/35012]
Appears in Collections:DPED - Artículos

Files in This Item:

File Description SizeFormat
FernandezHerreria_EducarPaz.pdf300.65 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada