Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 18, 3 (2014) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/34548

Title: La enseñanza de nociones básicas de economía en la formación docente: una propuesta desde la experiencia de dos instituciones de educación superior regional
Other Titles: Teaching of basic economic notions in teacher formation. A proposal based in the experience of two regional higher education institutions
Authors: González Gómez, Yessica Marlene
Mieres Chacaltana, Manuel
Denegri Coria, Marianela
Sepúlveda Aravena, Jocelyne
Issue Date: 2014
Abstract: La implantación del programa Escuela 2.0 (2010-2012) supuso un incremento de la dotación tecnológica El propósito del artículo es presentar una propuesta de formación y alfabetización económica para estudiantes de pedagogía de educación secundaria. Se incluyen los casos de dos carreras: Pedagogía en Historia, Geografía y Educación Cívica y Pedagogía en Historia, Geografía y Ciencias Sociales. Dichos programas pertenecen a dos universidades regionales, ambas situadas en la Región de La Araucanía, Chile. La propuesta se fundamenta en el análisis del actual currículum de formación profesional, en el que la formación económica es un área inexistente. Específicamente, se plantea fortalecer el trabajo pedagógico de saberes disciplinarios para transformarlos en saberes objetos de enseñanza, en el área de economía. Los resultados obtenidos hasta el momento relevan la valoración que hacen los participantes de los saberes adquiridos en el programa. Asimismo, se constata en ellos el desarrollo de conocimientos conceptuales y didácticos que resultan útiles para su futura acción profesional. Una conclusión relevante establece la necesidad de un estudio longitudinal que haga seguimiento del trabajo realizado.
The implement of the programme “1 to 1” (2010-2012) meant the rise of the technological resources in rural schools and required the teachers’ updating in order to assure the ICT’s integration. The intention of the article is to present an program of formation in economic literacy for students of pedagogy of secondary education. There are included the cases of two careers: Pedagogy in History, Geography and Civic Education and Pedagogy in History, Geography and Social Sciences. The above mentioned programs belong to two regional universities, both placed in the Region of The Araucanía, Chile. The approach is based on the analysis of the current curriculum of vocational training, in which the economic formation is a non-existent area. Specifically, it considers to strengthen the pedagogic work of sabers disciplinary to transform in sabers objects of education, in the area of economy. The results obtained so far relieve the valuation made by participants of the knowledge acquired in the program, highlighting the development of conceptual knowledge and teaching strategies that are useful for their future professional action. A relevant conclusion establishes the need for a longitudinal study to follow up the work done
Sponsorship: Grupo FORCE (HUM-386). Departamento de Didáctica y Organización Escolar de la Universidad de Granada
Publisher: Universidad de Granada
Series/Report no.: rev183COL12;183
Keywords: Educación
Formación inicial docente
Currículo
Formación económica
Responsabilidad social
Education
Initial teacher training
Curriculum
Economic formation
Social responsibility
URI: http://hdl.handle.net/10481/34548
ISSN: 1138-414X
1989-639X
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: González Gómez, Y.M.; et al. La enseñanza de nociones básicas de economía en la formación docente: una propuesta desde la experiencia de dos instituciones de educación superior regional. Profesorado, 18(3): 411-430 (2014). [http://hdl.handle.net/10481/34548]
Appears in Collections:Vol. 18, 3 (2014)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev183COL12.pdf206.79 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada