Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Investigaciones Sobre Lectura >
ISL - Número 1 - enero 2014 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/33853

Title: Los desafíos de enseñar a comprender
Authors: Viana, Fernanda L.
Ribeiro, Iolanda
Santos, Sandra
Issue Date: Jan-2014
Abstract: En este artículo se presentan las ideas claves de dos programas desarrollados para estudiantes del 3er al 6º año de escolaridad y ejemplos de secuencias didácticas para mejorar los niveles de comprensión de lectura. Basados en los modelos teóricos de comprensión de lectura y en un enfoque vygotskiano del aprendizaje, a través de la creación de seis personajes —Vicente Inteligente, Marcial Literal, Pascual Inferencial, Concepción Reorganización, Francisca Crítica y Gustavo Significado— que hacen referencia a seis procesos implicados en la comprensión lectora, estos programas muestran cómo se puede motivar para la lectura al mismo tiempo que se promueve el desarrollo de estrategias de lectura, de habilidades de comprensión lectora y de la metacomprensión.
This article presents the key-ideas of two programs that were designed for students from the 3rd and 6th school grade, as well as examples of didactic sequences to help improve reading comprehension levels. Based on reading comprehension theorical models with a vygotskian approach to learning, through the creation of six characters – Vincent Intelligent, Martial Literal, Pascual Inferential, Constance Reorganization, Francesca Critic and Gustaf Significance – referencing six of the processes involved in reading comprehension, these programs show how to encourage reading and at the same time promote the development of reading strategies, of reading comprehension and metacomprehension skills.
Sponsorship: Asociación Española de Comprensión Lectora
Publisher: Asociación Española de Comprensión Lectora
Keywords: Comprensión lectora
Reading comprehension
Enseñanza explícita
Explicit teaching
Metacomprensión
Metacomprehension
Programas de intervención
Intervention programs
URI: http://hdl.handle.net/10481/33853
ISSN: 2340-8685
Citation: Viana, F.L.; Ribeiro, I.; Santos, S. Los desafíos de enseñar a comprender. ISL, 1: 9-32 (2014). [http://hdl.handle.net/10481/33853]
Appears in Collections:ISL - Número 1 - enero 2014

Files in This Item:

File Description SizeFormat
ISL 1-1 VIANA, RIBEIRO & SANTOS.pdf1.15 MBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada