• English 
    • español
    • English
    • français
  • FacebookPinterestTwitter
  • español
  • English
  • français
View Item 
  •   DIGIBUG Home
  • 2.-Revistas
  • Investigaciones Sobre Lectura
  • ISL - Número 1 (2014)
  • View Item
  •   DIGIBUG Home
  • 2.-Revistas
  • Investigaciones Sobre Lectura
  • ISL - Número 1 (2014)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Los desafíos de enseñar a comprender

[PDF] ISL 1-1 VIANA, RIBEIRO SANTOS.pdf (1.121Mb)
Identificadores
URI: http://hdl.handle.net/10481/33853
ISSN: 2340-8685
Exportar
RISRefworksMendeleyBibtex
Estadísticas
View Usage Statistics
Metadata
Show full item record
Author
Viana, Fernanda L.; Ribeiro, Iolanda; Santos, Sandra
Editorial
Asociación Española de Comprensión Lectora
Materia
Comprensión lectora
 
Reading comprehension
 
Enseñanza explícita
 
Explicit teaching
 
Metacomprensión
 
Metacomprehension
 
Programas de intervención
 
Intervention programs
 
Date
2014-01
Referencia bibliográfica
Viana, F.L.; Ribeiro, I.; Santos, S. Los desafíos de enseñar a comprender. ISL, 1: 9-32 (2014). [http://hdl.handle.net/10481/33853]
Sponsorship
Asociación Española de Comprensión Lectora
Abstract
En este artículo se presentan las ideas claves de dos programas desarrollados para estudiantes del 3er al 6º año de escolaridad y ejemplos de secuencias didácticas para mejorar los niveles de comprensión de lectura. Basados en los modelos teóricos de comprensión de lectura y en un enfoque vygotskiano del aprendizaje, a través de la creación de seis personajes —Vicente Inteligente, Marcial Literal, Pascual Inferencial, Concepción Reorganización, Francisca Crítica y Gustavo Significado— que hacen referencia a seis procesos implicados en la comprensión lectora, estos programas muestran cómo se puede motivar para la lectura al mismo tiempo que se promueve el desarrollo de estrategias de lectura, de habilidades de comprensión lectora y de la metacomprensión.
 
This article presents the key-ideas of two programs that were designed for students from the 3rd and 6th school grade, as well as examples of didactic sequences to help improve reading comprehension levels. Based on reading comprehension theorical models with a vygotskian approach to learning, through the creation of six characters – Vincent Intelligent, Martial Literal, Pascual Inferential, Constance Reorganization, Francesca Critic and Gustaf Significance – referencing six of the processes involved in reading comprehension, these programs show how to encourage reading and at the same time promote the development of reading strategies, of reading comprehension and metacomprehension skills.
 
Collections
  • ISL - Número 1 (2014)

My Account

LoginRegister

Browse

All of DIGIBUGCommunities and CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectFinanciaciónAuthor profilesThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectFinanciación

Statistics

View Usage Statistics

Servicios

Pasos para autoarchivoAyudaLicencias Creative CommonsSHERPA/RoMEODulcinea Biblioteca UniversitariaNos puedes encontrar a través deCondiciones legales

Contact Us | Send Feedback