Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Porta Linguarum >
Porta Linguarum, Nº17, enero 2012 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/31978

Title: Apoyo lingüístico inclusivo a alumnado no hispanohablante y aprendizaje de competencias curriculares en educación primaria
Other Titles: Inclusive linguistic support to non-spanish speaking pupils and the learning of curricular competences in primary education
Authors: Barrios Espinosa, Mª Elvira
Morales Orozco, Luis
Issue Date: Jan-2012
Abstract: El presente artículo expone un estudio orientado a investigar los efectos de un enfoque inclusivo al apoyo lingüístico a alumnado no hispanohablante dentro del programa de Aulas Temporales de Adaptación Lingüística (ATAL) en el rendimiento académico de alumando de Educación Primaria, en comparación con el efecto de una modalidad segregacionista del mismo. A tal fin, se esbozan los ejes teóricos que sustentaron la intervención dentro del aula y se muestran el diseño de la investigación, los resultados y su discusión, y las conclusiones que se derivan para orientar actuaciones en materia de aprovechamiento de recursos destinados al apoyo lingüístico a alumnado no hispanohablante.
This article presents a study aimed at investigating the effects of an inclusive modality of support to non-Spanish speakers within the programme of Linguistic Adaptation Temporary Classrooms on the academic performance of primary school learners, versus a ‘pull-out’ approach to such support. To this end, the theoretical tenets of the inclusive intervention programme are explained, together with the research design, the results and the discussion. In the last section, the main findings in favour of the inclusive approach are reviewed and some conclusions are derived for the allocation of resources to the linguistic support to non-Spanish speaking learners at schools.
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Aulas temporales de adaptación lingüística
Aprendizaje de español como lengua vehicular
Rendimiento académico
Competencias curriculares
Escuela inclusiva
Linguistic adaptation temporary classrooms
Learning of spanish as language of instruction
Academic performance
Curricular competences
Inclusive school
URI: http://hdl.handle.net/10481/31978
ISSN: 1697-7467
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Barrios Espinosa, M.E.; Morales Orozco, L. Apoyo lingüístico inclusivo a alumnado no hispanohablante y aprendizaje de competencias curriculares en educación primaria. Porta Linguarum, 17: 203-221 (2012). [http://hdl.handle.net/10481/31978]
Appears in Collections:Porta Linguarum, Nº17, enero 2012

Files in This Item:

File Description SizeFormat
12 ELVIRA BARRIOS.pdf418.58 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada