Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 17,2 (2013) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/30007

Title: PISA: números, estandarización de la conducta y la alquimia de las materias escolares
Other Titles: PISA: numbers, standardizing conduct, and the alchemy of school subjects
Authors: Popkewitz, Thomas S.
Issue Date: 2013
Abstract: Este artículo examina la red de prácticas que confieren inteligibilidad a la organización del conocimiento de las materias escolares que hace PISA. El programa PISA es tratado como un acontecimiento histórico. Su estudio consiste en hacer visible los principios que ordenan y clasifican los objetos “vistos” y que actúan sobre el “conocimiento práctico” de las materias escolares. La política de PISA, a mi juicio, son los principios que rigen lo que los chicos deberían conocer, cómo ese conocimiento se hace posible, y el estudio de la inclusión y exclusión incorporadas en estas prácticas. La primera parte analiza históricamente la transformación de los números en “hechos”, una presunción que posibilita las comparaciones de PISA. En la segunda parte, dirige la atención a los principios de las materias escolares que ordenan y clasifican los “hechos” de las mediciones de PISA.
This article examines the grid of practices that give intelligibility to PISA’s organizing the knowledge of school subjects. PISA is treated as an historical event. Its study is to make visible the principles that order and classify the objects “seen” and acted on the “practical knowledge” of school subjects. The politics of PISA, I argue, are in the principles that order what children should know, how that knowing is made possible, and issues of inclusion and exclusion embodied in these practices. The first section historically traces the making of numbers as “facts”, a presumption that makes the comparisons of PISA possible. In the second section, focuses the attention to the principles of school subjects that order and classify the “facts” of PISA’s measurements.
Sponsorship: Grupo FORCE (HUM-386). Departamento de Didáctica y Organización Escolar de la Universidad de Granada.
Publisher: Universidad de Granada
Series/Report no.: rev172ART3;172
Keywords: PISA (Programa para la Evaluación Internacional de Estudiantes)
Conocimiento práctico
Análisis histórico
Curriculum
Alquimia
Abjección
Reformas educativas
Agencia
PISA (Programme for International Student Assesment)
Practical knowledge
Historical studies
Alchemy
Abjection
Educational reforms
Agency
URI: http://hdl.handle.net/10481/30007
ISSN: 1138-414X (edición papel)
1989-639X (edición electrónica)
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Popkewitz, T.S. PISA: números, estandarización de la conducta y la alquimia de las materias escolares. Profesorado, 17(2): 47-64 (2013). [http://hdl.handle.net/10481/30007]
Appears in Collections:Vol. 17,2 (2013)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev172ART3.pdf190.51 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada