Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Publicaciones >
Publicaciones, vol. 37 >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/28575

Title: Principales referentes legales y educativos para el desarrollo de la coeducación
Authors: Lorenzo Delgado, Manuel
Sola Martínez, Tomás
Cáceres Reche, María Pilar
Issue Date: 2007
Abstract: En este artículo se realiza un trabajo de síntesis y reflexión basado en la compilación de los principales referentes legales (Constitución, normativa, etc.), históricos, como los diferentes movimientos de concienciación y sensibilización en pro de los derechos de la mujer (Conferencias Internacionales) y educativos (primeros planes de igualdad de opor¬tunidades y de educación) a través de los cuales está siendo posible la viabilidad de un complejo pero necesario cambio social (reestructuración de roles entre hombres y mujeres; reparto de las tareas domésticas; ruptura de los estereotipos de género tradicionales, etc.). En todo este proceso transformacional el desarrollo de la coeducación, entendida como una educación igualitaria, comienza ya a implementarse en la escuela a través de un trabajo serio, consciente, explícito y acorde con una planificación curricular ("Educa¬ción para la Ciudadanía").
This paper describes a work of synthesis and reflection based on a compilation of the main legal aspects (laws, regulations, etc.), historie aspeets like the different movements to raise people's awareness of the rights of women (International Conferences) and educational aspects (first plans of equal opportunities and education) for being possible a complex, but necessary, social change (by reorganizing the roles between men and women, by sharing housework, and also by breaking up with the traditional gender stereotypes and so on). In all of this transformational process, coeducation -as an equality education- is being already developed at the school inside a seriously and consciously specific work according to a curricular planning ("Education for citizenship").
Sponsorship: Facultad de Educación y Humanidades - Campus de Melilla (Universidad de Granada)
Publisher: Universidad de Granada
Keywords: Coeducación
Estereotipos de género
Reestructuración de roles
Educación para la Ciudadanía
Planes de Igualdad de Oportunidades
Conferencias Internacionales de la Mujer
Reorganizing roles
International Conferences of Women
Coeducation
Gender stereotypes
Education for Citizenship
Plans of Equal Opportunities
URI: http://hdl.handle.net/10481/28575
ISSN: 1577-4147
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Lorenzo Delgado, M.; Sola Martínez, T.; Cáceres Reche, M.P. Principales referentes legales y educativos para el desarrollo de la coeducación. Publicaciones, 37: 73-87 (2007). [http://hdl.handle.net/10481/28575]
Appears in Collections:Publicaciones, vol. 37

Files in This Item:

File Description SizeFormat
564. n. 37.pdf825.96 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada