Mostrar el registro sencillo del ítem

dc.contributor.authorMolina González, Marta 
dc.contributor.authorCastro Martínez, Encarnación 
dc.contributor.authorCastro Martínez, Enrique 
dc.date.accessioned2013-03-11T08:23:08Z
dc.date.available2013-03-11T08:23:08Z
dc.date.issued2009
dc.identifier.citationMolina, M., Castro, E., y Castro, E. Elementary students' understanding of the equal sign in number sentences. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 17, 7(1): 341-368 (2009). [http://hdl.handle.net/10481/23914]es_ES
dc.identifier.issn1696-2095
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10481/23914
dc.description.abstractIntroduction: Interested in the curricular proposal of integrating algebraic thinking in ele-mentary mathematics, we analyse the understanding of number sentences of a group of ele-mentary students and its evolution when working on solving open and true/false number sen-tences. Method: A teaching experiment with a group of eight-nine years old students which shares the features of research design. It consisted of six one-hour in-class sessions, over a period of one year, in which we proposed students individual written activities, whole group discussions and individual interviews. Results: Students evidenced four different meanings of the equal sign which are here used to establish different levels in their understanding. By using these levels, we analyze the evolu-tion of students´ understanding of the sentences along the experiment. Discussion: Students evidenced the used of multiplicity of meanings of the equal sign and some displayed some instability in their understanding along the six sessions. The specific factors that explain that instability are identified and some didactical consequences are ob-tained. The obtained results are contrasted with those of previous studies.es_ES
dc.description.abstractIntroducción: movidos por nuestro interés en la propuesta curricular de integración del pensamiento algebraico en las matemáticas de educación primaria, analizamos la comprensicón de igualdades y sentencias numéricas de un grupo de estudiantes de primaria y su evolución cuando trabajan en la resolución de igualdades abiertas y sentencias numéricas verdaderas y falsas. Método: Se llevó a cabo un experimento de enseñanza, con un grupo de estudiantes de entre ocho y nueve años, que comparte las características de la investigación de diseño. Consiste en seis sesiones de una hora, a lo largo de un año, en las que se propuso a los estudiantes actividades escritas individuales, discusiones de gran grupo y entrevistas individuales. Resultados: Los estudiantes pusieron de manifiesto cuatro significados diferentes del signo igual los cuales empelamos aquí para distinguir niveles en su comprensión. Estos niveles nos permiten analizar la evolución de la comprensión de las igualdades y sentencias numéricas por parte de los estudiantes a lo largo del experimento. Discusión: Los estudiantes emplearon multiplicidad de significados del signo igual y algunos mostraron cierta inestabilidad en su comprensión a lo largo de las seis sesiones. Identificamos los factores específicos que explican esta inestabilidad y extraemos algunas consecuencias didácticas. Los resultados obtenidos son contrastados con los de estudios previos.es_ES
dc.description.sponsorshipThis study has been developed within a Spanish National Project of Research, Development and Innovation, identified by the code SEJ2006-09056, financed by the Spanish Ministry of Sciences and Technology and FEDER funds.es_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherEducation and Psychology I+D+i; EOS (Spain)es_ES
dc.subjectEarly-Algebraes_ES
dc.subjectEqual signes_ES
dc.subjectEquality es_ES
dc.subjectNumber sentenceses_ES
dc.subjectRelational thinkinges_ES
dc.subjectUnderstandinges_ES
dc.subjectComprensiónes_ES
dc.subjectIgualdad es_ES
dc.subjectPensamiento relacionales_ES
dc.subjectSentencias numéricases_ES
dc.subjectSigno iguales_ES
dc.titleElementary students' understanding of the equal sign in number sentenceses_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES


Ficheros en el ítem

[PDF]

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)

Mostrar el registro sencillo del ítem