Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
1.-Investigación >
Departamentos, Grupos de Investigación e Institutos >
Departamento de Didáctica de la Matemática >
DDM - Artículos >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/23914

Title: Elementary students' understanding of the equal sign in number sentences
Authors: Molina, Marta
Castro, Encarnación
Castro, Enrique
Issue Date: 2009
Abstract: Introduction: Interested in the curricular proposal of integrating algebraic thinking in ele-mentary mathematics, we analyse the understanding of number sentences of a group of ele-mentary students and its evolution when working on solving open and true/false number sen-tences. Method: A teaching experiment with a group of eight-nine years old students which shares the features of research design. It consisted of six one-hour in-class sessions, over a period of one year, in which we proposed students individual written activities, whole group discussions and individual interviews. Results: Students evidenced four different meanings of the equal sign which are here used to establish different levels in their understanding. By using these levels, we analyze the evolu-tion of students´ understanding of the sentences along the experiment. Discussion: Students evidenced the used of multiplicity of meanings of the equal sign and some displayed some instability in their understanding along the six sessions. The specific factors that explain that instability are identified and some didactical consequences are ob-tained. The obtained results are contrasted with those of previous studies.
Introducción: movidos por nuestro interés en la propuesta curricular de integración del pensamiento algebraico en las matemáticas de educación primaria, analizamos la comprensicón de igualdades y sentencias numéricas de un grupo de estudiantes de primaria y su evolución cuando trabajan en la resolución de igualdades abiertas y sentencias numéricas verdaderas y falsas. Método: Se llevó a cabo un experimento de enseñanza, con un grupo de estudiantes de entre ocho y nueve años, que comparte las características de la investigación de diseño. Consiste en seis sesiones de una hora, a lo largo de un año, en las que se propuso a los estudiantes actividades escritas individuales, discusiones de gran grupo y entrevistas individuales. Resultados: Los estudiantes pusieron de manifiesto cuatro significados diferentes del signo igual los cuales empelamos aquí para distinguir niveles en su comprensión. Estos niveles nos permiten analizar la evolución de la comprensión de las igualdades y sentencias numéricas por parte de los estudiantes a lo largo del experimento. Discusión: Los estudiantes emplearon multiplicidad de significados del signo igual y algunos mostraron cierta inestabilidad en su comprensión a lo largo de las seis sesiones. Identificamos los factores específicos que explican esta inestabilidad y extraemos algunas consecuencias didácticas. Los resultados obtenidos son contrastados con los de estudios previos.
Sponsorship: This study has been developed within a Spanish National Project of Research, Development and Innovation, identified by the code SEJ2006-09056, financed by the Spanish Ministry of Sciences and Technology and FEDER funds.
Publisher: Education and Psychology I+D+i; EOS (Spain)
Keywords: Early-Algebra
Equal sign
Equality
Number sentences
Relational thinking
Understanding
Comprensión
Igualdad
Pensamiento relacional
Sentencias numéricas
Signo igual
URI: http://hdl.handle.net/10481/23914
ISSN: 1696-2095
Citation: Molina, M., Castro, E., y Castro, E. Elementary students' understanding of the equal sign in number sentences. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 17, 7(1): 341-368 (2009). [http://hdl.handle.net/10481/23914]
Appears in Collections:DDM - Artículos

Files in This Item:

File Description SizeFormat
Molina_Castro_and_Castro.pdf454.66 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada