• français 
    • español
    • English
    • français
  • FacebookPinterestTwitter
  • español
  • English
  • français
Voir le document 
  •   Accueil de DIGIBUG
  • 1.-Investigación
  • Departamentos, Grupos de Investigación e Institutos
  • Departamento de Didáctica de la Matemática
  • DDM - Artículos
  • Voir le document
  •   Accueil de DIGIBUG
  • 1.-Investigación
  • Departamentos, Grupos de Investigación e Institutos
  • Departamento de Didáctica de la Matemática
  • DDM - Artículos
  • Voir le document
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Elementary students' understanding of the equal sign in number sentences

[PDF] Molina_Castro_and_Castro.pdf (454.6Ko)
Identificadores
URI: http://hdl.handle.net/10481/23914
ISSN: 1696-2095
Exportar
RISRefworksMendeleyBibtex
Estadísticas
Statistiques d'usage de visualisation
Metadatos
Afficher la notice complète
Auteur
Molina González, Marta; Castro Martínez, Encarnación; Castro Martínez, Enrique
Editorial
Education and Psychology I+D+i; EOS (Spain)
Materia
Early-Algebra
 
Equal sign
 
Equality
 
Number sentences
 
Relational thinking
 
Understanding
 
Comprensión
 
Igualdad
 
Pensamiento relacional
 
Sentencias numéricas
 
Signo igual
 
Date
2009
Referencia bibliográfica
Molina, M., Castro, E., y Castro, E. Elementary students' understanding of the equal sign in number sentences. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 17, 7(1): 341-368 (2009). [http://hdl.handle.net/10481/23914]
Patrocinador
This study has been developed within a Spanish National Project of Research, Development and Innovation, identified by the code SEJ2006-09056, financed by the Spanish Ministry of Sciences and Technology and FEDER funds.
Résumé
Introduction: Interested in the curricular proposal of integrating algebraic thinking in ele-mentary mathematics, we analyse the understanding of number sentences of a group of ele-mentary students and its evolution when working on solving open and true/false number sen-tences. Method: A teaching experiment with a group of eight-nine years old students which shares the features of research design. It consisted of six one-hour in-class sessions, over a period of one year, in which we proposed students individual written activities, whole group discussions and individual interviews. Results: Students evidenced four different meanings of the equal sign which are here used to establish different levels in their understanding. By using these levels, we analyze the evolu-tion of students´ understanding of the sentences along the experiment. Discussion: Students evidenced the used of multiplicity of meanings of the equal sign and some displayed some instability in their understanding along the six sessions. The specific factors that explain that instability are identified and some didactical consequences are ob-tained. The obtained results are contrasted with those of previous studies.
 
Introducción: movidos por nuestro interés en la propuesta curricular de integración del pensamiento algebraico en las matemáticas de educación primaria, analizamos la comprensicón de igualdades y sentencias numéricas de un grupo de estudiantes de primaria y su evolución cuando trabajan en la resolución de igualdades abiertas y sentencias numéricas verdaderas y falsas. Método: Se llevó a cabo un experimento de enseñanza, con un grupo de estudiantes de entre ocho y nueve años, que comparte las características de la investigación de diseño. Consiste en seis sesiones de una hora, a lo largo de un año, en las que se propuso a los estudiantes actividades escritas individuales, discusiones de gran grupo y entrevistas individuales. Resultados: Los estudiantes pusieron de manifiesto cuatro significados diferentes del signo igual los cuales empelamos aquí para distinguir niveles en su comprensión. Estos niveles nos permiten analizar la evolución de la comprensión de las igualdades y sentencias numéricas por parte de los estudiantes a lo largo del experimento. Discusión: Los estudiantes emplearon multiplicidad de significados del signo igual y algunos mostraron cierta inestabilidad en su comprensión a lo largo de las seis sesiones. Identificamos los factores específicos que explican esta inestabilidad y extraemos algunas consecuencias didácticas. Los resultados obtenidos son contrastados con los de estudios previos.
 
Colecciones
  • DDM - Artículos

Mon compte

Ouvrir une sessionS'inscrire

Parcourir

Tout DIGIBUGCommunautés et CollectionsPar date de publicationAuteursTitresSujetsFinanciaciónPerfil de autor UGRCette collectionPar date de publicationAuteursTitresSujetsFinanciación

Statistiques

Statistiques d'usage de visualisation

Servicios

Pasos para autoarchivoAyudaLicencias Creative CommonsSHERPA/RoMEODulcinea Biblioteca UniversitariaNos puedes encontrar a través deCondiciones legales

Contactez-nous | Faire parvenir un commentaire