Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 15,3 (2011) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/23162

Title: Enseñanza de la lengua escrita. Una experiencia con las “letras” chinas
Other Titles: Teaching writing and reading skills. An experience with Chinese “letters”.
Authors: Querol Bataller, María
Issue Date: 2011
Abstract: Las propuestas constructivistas sobre el aprendizaje de la lengua escrita no solo han permitido conocer los distintos estadios e hipótesis que establecen los niños en torno a la lengua escrita sino también elaborar, de acuerdo con dichos parámetros, metodologías y didácticas específicas para su enseñanza-aprendizaje. A lo largo de las siguientes páginas realizamos una propuesta que tiene como fin, en primer lugar, que el alumnado de Magisterio re-viva el proceso de aprendizaje de la lengua escrita (junto con lo que implica carecer de él); y, en segundo lugar, que experimente este mediante una metodología típicamente analítica o global (metodología con la que un buen número de los alumnos que cursan la asignatura dedicada a la enseñanza de la lengua escrita no están familiarizados). La realización de estas prácticas pretende contribuir a que el alumno comprenda y asimile algunos de los contenidos fundamentales de la asignatura, y de su formación como futuro docente.
Different constructivist proposals on learning writing and reading skills have not only allowed us to show the different stages and hypotheses that children establish around written language but also to elaborate, in accordance with those parameters, some methodological and didactic proposals for their teaching and learning. Along the following pages, we present a proposal aiming at, firstly, leading the Education students to re-live the process of learning the written language (together with the implications involved in lacking in that skill). The second aim is for the students to experience it through a methodology that is typically analytical or global (a methodology with which most of the students in the course are not familiar). In order to do that, several practical experiences with Chinese language are explained. These will allow future teachers to re-live the written language learning process, and also how could be living without that knowledge. Lastly, they will try to learn writing-learning skills with analytic or whole-word methods.
Sponsorship: Grupo FORCE (HUM-386). Departamento de Didáctica y Organización Escolar de la Universidad de Granada
Publisher: Universidad de Granada
Series/Report no.: rev153COL7;153
Keywords: Enseñanza
Lengua escrita
Métodos sintéticos
Métodos analíticos
Aprendizaje significativo
Teaching
Writing and reading skills
Analytic methods
Synthetic methods
Meaningful learning
URI: http://hdl.handle.net/10481/23162
ISSN: 1138-414X (edición papel)
1989-639X (edición electrónica)
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Querol Bataller, M. Enseñanza de la lengua escrita. Una experiencia con las “letras” chinas. Profesorado: Vol. 15(3): 313-327 (2011). [http://hdl.handle.net/10481/23162]
Appears in Collections:Vol. 15,3 (2011)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev153COL7.pdf1.42 MBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada