Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 16,1 (2012) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/23009

Title: Evaluar la competencia aprender a aprender: una propuesta metodológica
Other Titles: Assessing the competence learning to learn: a methodological proposal
Authors: Jornet Meliá, Jesús M.
García-Bellido, R.
González-Such, J.
Issue Date: 2012
Abstract: En este artículo se presenta un procedimiento para diseñar instrumentos para evaluar la competencia de Aprender a Aprender. Analizamos la secuencia de trabajo y los conceptos implicados. Se trata de una línea de trabajo que pretende diseñar instrumentos de evaluación referidos a estándares, para evaluar las competencias básicas en la educación obligatoria, y las genéricas o transversales en las titulaciones de grado universitarias (el sistema de instrumentos para universitarios se denomina ESCOGE). Se ilustra la reflexión acerca de esta propuesta con la definición teórica realizada para el diseño de instrumentos que permitan evaluar esta competencia en egresados universitarios del área de Ciencias de la Educación (Maestros, Pedagogos, Psicopedagogos y Educadores Sociales), aportando muestras de los elementos útiles para el estudio de evidencias de validación de constructo basada en juicio de expertos.
This paper presents a procedure for designing tools to evaluate the competence of learning to learn. The sequence of work and the concepts involved has been analyzed. This is a line of work that aims to design assessment instruments related to standards, to assess basic skills in compulsory education and generic or transversal competences in university degree courses (the university system instruments is known as ESCOGE). Reflection on this proposal is illustrated with the theoretical definition for the instruments design to assess the competences in college graduates in Educational Sciences Area (teachers, scholar counselors, educational psychologists and social educators), providing samples for the useful elements for the study of construct validation evidence based on expert opinion.
Sponsorship: Grupo FORCE (HUM-386). Departamento de Didáctica y Organización Escolar de la Universidad de Granada.
Publisher: Universidad de Granada
Series/Report no.: rev161ART7;161
Keywords: Aprender a aprender
Aprendizaje a lo largo de la vida
Medición
Evaluación
Validación de constructo
Determinación de estándares
Learning to learn
Long life learning
Measurement
Evaluation
Construct validity
Standards setting
URI: http://hdl.handle.net/10481/23009
ISSN: ISSN 1138-414X (edición papel)
ISSN 1989-639X (edición electrónica)
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Jornet Meliá, J.M.; García-Bellido, R.; González-Such, J. Evaluar la competencia aprender a aprender: una propuesta metodológica. Profesorado, 16(1): 103-123 (2012). [http://hdl.handle.net/10481/23009]
Appears in Collections:Vol. 16,1 (2012)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev161ART7.pdf630.37 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada