Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Journal for Educators, Teachers and Trainers >
Vol. 3 (2012) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/22302

Title: El sistema educativo de Finlandia y su éxito en la prueba PISA
Other Titles: The education system of Finland and its success in the PISA test
Authors: Gripenberg, Martin
Lizarte Simón, Emilio Jesús
Issue Date: 2-May-2012
Abstract: Las pruebas PISA muestran una vez más el buen resultado referido al rendimiento escolar en Finlandia. Entre sus variadas estructuras organizativas y directivas puede discurrirse la existencia de un consenso sobre la política educativa común que refleja las directrices a considerar en el desarrollo del currículo. Los municipios tienen una gran relevancia a la hora de organizar y concretar la educación básica además de definir las intenciones en el currículo. Los centros y los profesores tienen mucha independencia en el desarrollo educativo y en el contenido educativo. Esta orientación refleja un cambio en las metas y objetivos de los currículos en los que se nota cada vez más la preocupación por concretar de qué son capaces de hacer con los conocimientos adquiridos en el centro escolar, si saben aplicarlos en contextos de la vida cotidiana, no sólo centrarse si han aprendido contenidos curriculares específicos. Los cambios en el sistema de inspección y el desarrollo de la educación después de la educación básica son también aspectos importantes considerando el éxito de Finlandia en la prueba PISA.
Once again, the Finnish educational system has scored well in the PISA-tests. Among its various organizational structures and policies, the consensus of the educational policy - which is reflected by uniform structures and directions for developing the curriculum - can be identified as a reason for the success. The municipalities are responsible for the organization and realization of the primary education as well as establishing a more detailed curriculum in accordance with the goals of the National Board of Education. The schools and the teachers are allowed a great deal of independence when developing the pedagogical content and choosing a method. This orientation reflects an adjustment in the goals of the curriculum which now emphasizes practical usefulness of the information acquired by the students rather than strict adherence to a rigid curriculum. Also the change in the inspection system and the development of the education after the primary education are important aspects considering the Finnish success in the PISA tests.
Publisher: Universidad de Granada, Facultad de Ciencias de la Educación, Consorcio Mundusfor
Keywords: Sistema educativo
Education system
Currículo
Formación
Calidad educativa
Evaluación
Desarrollo de la educación
Curriculum
Training
Educational quality
Evaluation
Educational development
URI: http://hdl.handle.net/10481/22302
ISSN: 1989-9572
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Gripenberg, M. y Lizarte, E. (2012). El sistema educativo en Finlandia y su éxito en la prueba PISA. Journal for Educators, Teachers and Trainers. Vol. 3, pp. 14–24. [http://hdl.handle.net/10481/22302]
Appears in Collections:Vol. 3 (2012)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
vol03_01_jett_gripenberg_lizarte.pdf1.19 MBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada