Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Journal for Educators, Teachers and Trainers >
Vol. 3 (2012) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/22299

Title: Posibilidades educativas de las TIC en las aulas hospitalarias
Other Titles: Possibilities of ICT in hospital classrooms
Authors: Prendes Espinosa, Mª Paz
Sánchez Vera, Mª del Mar
Serrano Sánchez, José Luis
Issue Date: 16-Jul-2012
Abstract: La investigación que presentamos tiene como finalidad mejorar la atención educativa que reciben los niños que tienen que permanecer hospitalizados durante periodos de tiempo considerables (y que durante ese periodo de tiempo acuden a las aulas de las que dispone el hospital) mediante el uso de las TIC y el diseño y la validación de un Protocolo en red, el cual se basa en el uso de herramientas telemáticas Web 2.0. Tras la revisión de investigaciones y experiencias relacionadas con el tema, podemos concluir que en la mayoría de los casos el uso lúdico que se da de las tecnologías en las aulas hospitalarias predomina sobre el educativo. Por tanto, consideramos que el trabajo que se presenta abre nuevas perspectivas acerca del aprendizaje en la red y la hospitalización. Esta experiencia educativa surge de la colaboración entre investigadores de distintas universidades expertos en tecnología educativa y el profesorado de las aulas hospitalarias de la Región de Murcia. En este trabajo presentamos las acciones ya realizadas, la fase en la que se encuentra actualmente el Proyecto, y las acciones por realizar.
The investigation presented has a conclusion of improving the educative attention that children who find themselves in the care of hospital receive during considerable amount of time (and that during this period, they attend classes overseen by the hospital) through the use of ICT and the design and validation a network protocol, which is based on the use of telematics tools Web 2.0. After undergoing the investigations and experiments related to the topic, we come to the conclusion that in the majority of cases, the playful use of ICT in the hospital classrooms dominates the educative. This educative experiment originates from the collaboration between investigators from different universities, experts in educative technology and the teaching staff from hospital classrooms in the region of Murcia. In this assignment we present the actions taken, the phase in which right now we find the project and the actions yet to be completed.
Publisher: Universidad de Granada, Facultad de Ciencias de la Educación, Consorcio Mundusfor
Keywords: Aulas hospitalarias
Hospital classroom
Tecnología educativa
TIC
Web 2.0
Educational technology
ICT
URI: http://hdl.handle.net/10481/22299
ISSN: 1989-9572
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Citation: Prendes, M. P.; Sánchez-Vera, M.; Serrano, J. L. (2012). Posibilidades educativas de las TIC en las aulas hospitalarias. Journal for Educators, Teachers and Trainers. Vol. 3, pp. 37–48. [http://hdl.handle.net/10481/22299]
Appears in Collections:Vol. 3 (2012)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
vol03_03_jett_prendes_sanchez_serrano.pdf595.49 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada