Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 15,2 (2011) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/17430

Title: ¿Qué queda de la escuela rural? Algunas reflexiones sobre la realidad pedagógica del aula multigrado
Other Titles: What is the rural school? Some reflections on teaching classroom reality multigrade
Authors: Boix Tomàs, Roser
Issue Date: 8-Sep-2011
Abstract: La escuela rural es un tema tratado de forma recurrente y muy a menudo desde una perspectiva poco realista; la visión de una escuela distinta a la escuela graduada persiste todavía en sectores amplios de la sociedad, pero, en realidad, cada vez es más difícil encontrar diferencias pedagógicas entre el aula multigrado y el aula de la escuela ordinaria; en este artículo reflexionamos sobre lo que supuestamente queda como específico de la práctica pedagógica de la escuela rural, y lo hacemos desde la perspectiva de lo que aporta la autonomía de aprendizaje de los alumnados, el papel del alumnado tutor en un grupo heterogéneo, el microsistema social que se desarrolla en un espacio con tanta diversidad y el potencial pedagógico que ofrece el territorio rural, todo ello en el marco de una escuela que de forma constante debe justificar el valor pedagógico de su práctica para afrontar la supremacía de la escuela ordinaria.
The rural school is a subject treated about form appellant and quite often from a little realistic perspective; the vision of a school different from the graduated school still persists in ample sectors of the society, but, in fact, every time it is more difficult to find pedagogical differences between the classroom multigrade and the classroom of the ordinary school; in this article we reflected envelope which supposedly stays as specific of the pedagogical practice of the rural school, and we do from the point of view of which contributes the autonomy to it of learning of the students, the paper of the tutorial student in a heterogeneus group, the social micro-system that are developed in a space with as much diversity and the pedagogical potential that offers the rural territory, all this within the framework of a school that of constant form must justify the pedagogical value of its practice to confront the supremacy of the ordinary school.
Sponsorship: Grupo de Investigación FORCE Universidad de Granada
Series/Report no.: rev152ART1.;152
Keywords: Escuela rural
Aula multigrado
Autonomía de aprendizaje
Alumnado-Tutor
Microsistema social
Territorio rural
Rural school
Multigrade classroom
Autonomy of learning
Student-Tutor
Microsystem social
Rural territory
URI: http://hdl.handle.net/10481/17430
ISSN: ISSN 1138-414X (edición papel)
ISSN 1989-639X (edición electrónica)
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Appears in Collections:Vol. 15,2 (2011)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev152ART1.pdf135.07 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada