Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 15,2 (2011) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/17426

Title: Prácticas educativas y territorios rurales: sujetos y prácticas pedagógicas en las escuelas rurales del estado de Bahia (Brazil)
Other Titles: Educational practices and rural territories: Subjects and educational practices in the rural schools of the State of Bahia (Brazil)
Authors: Souza, Elizeu Clementino de
Santos, Fábio Josué Souza dos
Pinho, Ana Sueli Teixeira de
Issue Date: 8-Sep-2011
Abstract: Este artículo presenta una discusión sobre la educación en el medio rural en el estado de Bahía, Brasil. Las áreas rurales poseen los peores indicadores educativos. Debido a los procesos históricos de urbanización y de desarrollo industrial, las áreas rurales fueron excluidas de las agendas políticas, sociales y educativas de la modernización. El texto intenta comprender cómo se produce la articulación entre sujetos, prácticas pedagógicas y territorios locales. Para ello, se estudian los sujetos y prácticas pedagógicas de docentes de aulas unitarias del territorio del Recôncavo del sur (municipio de Amargosa, estado de Bahía). Se pretende identificar y analizar las representaciones de los docentes de escuelas unitarias rurales sobre el espacio (el campo y la escuela), los sujetos (los docentes mismos y sus alumnos) y las propias escuelas unitarias.
This paper is focused on rural education in the state of Bahia, Brazil. The rural areas have very low educational indicators. As a result of historical processes of urbanization and industrial development, the rural areas have been excluded of political, social and educational modernization. This text looks at the understanding of complex relations amid people, educational activities and local territories. This texts is focused on the subjects and pedagogical approaches by teachers working in one-classroom schools in southern Recôncavo (Amargosa, Bahia). Specifically the paper aims to identify and analyze teachers’ representations of rural schools on space (the countryside and the school), the subjects (both teachers and pupils), and one-classroom schools.
Sponsorship: Grupo de Investigación FORCE (Formación Centrada en la Escuela) Universidad de Granada
Series/Report no.: rev152ART8.;152
Keywords: Educación rural
Diversidades rurales
Escuelas rurales
Biografización
Profesores en ámbito rural
Rural education
Rural diversities
Rural schools
Biographicity
Teachers in rural areas
URI: http://hdl.handle.net/10481/17426
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Appears in Collections:Vol. 15,2 (2011)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev152ART8.pdf161.81 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada