Universidad de Granada Digibug
 

Repositorio Institucional de la Universidad de Granada >
2.-Revistas >
Profesorado. Revista de Curriculum y Formación del Profesorado >
Vol. 15,2 (2011) >

Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10481/17427

Title: Investigación y escuela rural: ¿irreconciliables?
Other Titles: Research and rural education: Are they irreconcilable?
Authors: Bustos Jiménez, Antonio
Issue Date: 8-Sep-2011
Abstract: En el trabajo se analiza la perspectiva internacional sobre investigación en escuela, enseñanza y/o educación en el medio rural. Para ello, se ha procedido a la indagación en la literatura científica de revistas de impacto y bases de datos en las que se hace referencia a trabajos que abordan estudios científicos y revisiones temáticas. También se aportan datos y reflexiones sobre la investigación en España a través de las tesis doctorales de los últimos treinta años. Sobre las posibilidades que existen para que el espacio de la investigación sobre escuela rural se consolide con suficientes trabajos y de calidad deseable, el trabajo dialoga con las teorías elaboradas desde diferentes contextos. Debido a la consideración de que mayoritariamente la investigación ha sido llevada a cabo «desde fuera» de los centros educativos, la propuesta de la investigación-acción se muestra como alternativa desde las propias escuelas para el enriquecimiento profesional y formativo al alcance del profesorado de los centros rurales.
The paper analyzes the international perspective as a reference on research in school, teaching and / or education in rural areas. To do this, we proceeded to the inquiry into the scientific literature of influential journals and databases in which reference is made to papers addressing scientific studies and thematic reviews. It also provides data and reflections on research in Spain through the doctoral theses of the last thirty years. On the possibilities for space research to consolidate rural school with enough quality jobs and desirable, the work speaks to the theories developed from different contexts. Due to the consideration that the majority of research has been carried out "from outside" of schools, the proposed action research as an alternative is shown from the schools for professional enrichment and training available to the teachers in rural schools.
Sponsorship: Grupo de Investigación FORCE (Formación Centrada en la Escuela) Universidad de Granada
Series/Report no.: rev152ART10.;152
Keywords: Investigación
Escuela rural
Innovación
Profesorado
Alumnado
Research
Rural education
Innovation
Teachers
Students
URI: http://hdl.handle.net/10481/17427
ISSN: 1138-414X (edición papel)
1989-639X (edición electrónica)
Rights : Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 3.0 License
Appears in Collections:Vol. 15,2 (2011)

Files in This Item:

File Description SizeFormat
rev152ART10.pdf165.08 kBAdobe PDFView/Open
Recommend this item

This item is licensed under a Creative Commons License
Creative Commons

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

 

Valid XHTML 1.0! OpenAire compliant DSpace Software Copyright © 2002-2007 MIT and Hewlett-Packard - Feedback

© Universidad de Granada