Sociocriticism of science fiction and of its representation in Maurice G. Dantec’s universe
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URI: https://hdl.handle.net/10481/95531Metadatos
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Boucher, DavidEditorial
Universidad de Granada
Materia
Science fiction Sociocriticism Cultural subject Sociocritique Sujet culturel Imaginaire social Ciencia ficción Sociocrítica Sujeto cultural
Fecha
2019Referencia bibliográfica
David Boucher, « Sociocriticism of science fiction and of its representation in Maurice G. Dantec’s universe », Sociocriticism [Online], XXXIV-1-2 | 2019, Online since 17 avril 2020, connection on 01 juin 2023. URL : http://interfas.univ-tlse2.fr/sociocriticism/2812
Resumen
The novels of Maurice G. Dantec tackle the political, historical and philosophical issues of the contemporary world and those of the future. Sociocriticism helps unveil the mechanisms at work within the science fiction genre. Artefact. Machines à écrire 1.0 explores the “social imaginary” (as theorized by Popovic) of 9/11 with the help of the notion of “estrangement” conceptualized by Suvin. This deeply pessimistic novel reveals a decadent “cultural subject” (Cros) as the source of the twenty-first century crisis. Les récits de Maurice G. Dantec pensent les enjeux politiques, historiques et philosophiques d’aujourd’hui et de demain. La sociocritique permet de mieux mettre en lumière ces derniers dans son œuvre, tout en dévoilant la mécanique de la science-fiction en général. Son roman Artefact. Machines à écrire 1.0 propose en effet, par une mécanique de la distanciation (Suvin), un imaginaire social (Popovic) du 11 septembre, dont le catastrophisme révèle qu’à la source du XXIe siècle en crise, il y a un sujet culturel (Cros) de la décadence. Las historias de Maurice G. Dantec reflejan los problemas políticos, históricos y filosóficos de hoy y mañana. La sociocrítica permite resaltarlos mejor en su obra, a la vez que desvela la mecánica de la ciencia ficción en general. Su novela Artefact. Machines à écrire 1.0 propone, mediante un “distanciamiento” específico del género (conceptualizado por Suvin), un “imaginario social” (teorizado por Popovic) del 11 de septiembre, cuyo catastrofismo revela que en el origen de la crisis del siglo XXI hay un “sujeto cultural” (noción formulada por Cros) de la decadencia.