Quality factors of an English as a Medium of Instruction program associated with students’ satisfaction
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Universidad de Granada
Materia
English-Medium Instruction (EMI) English-Taught degree Programs (ETPs) Student satisfaction Quality university program Bilingualism Inglés como Medio de Instrucción Grados impartidos en lengua inglesa Satisfacción de los estudiantes Programas universitarios de calidad Bilingüismo
Fecha
2024-06-28Referencia bibliográfica
Arco-Tirado, J. L., Fernández-Martín, F. D., & Berrio-Gutiérrez, M. A. (2024). Factores de calidad de un programa de Inglés como Medio de Instrucción asociados con la satisfacción de los estudiantes. Porta Linguarum Revista Interuniversitaria De Didáctica De Las Lenguas Extranjeras, (42), 27–41. https://doi.org/10.30827/portalin.vi42.28186
Resumen
This study examines the association between key quality factors of an English
as a Medium of Instruction (EMI) program with student satisfaction delivered at a Primary
Education Degree in a Spanish university. The significant growth of demand and offer of
bilingual and plurilingual studies in Higher Education in the last decade in many non-Anglo-
Saxon countries, recommends conducting more evaluation research studies aimed at
measuring quality and impact of EMI programs on students’ performance and satisfaction. To
respond to that need, this ex-post facto research study included a sample of 131 self-selected
students. The dependent variable, student satisfaction, was measured with a questionnaire (α
= 0.82 and an ω = 0.85) delivered through a computer-assisted web interviewing technique.
The nonparametric regression analysis yields an average of the mean of student satisfaction
of 3.7 (on a 5 points scale) and the (only) average marginal significant effect of the variable
teachers' teaching practices estimated to be 0.7, p < 0.01. The final model 6 fitted with all
predictions and controls explains 40.69% of the variation of the dependent variable. Finally,
some conclusions and recommendations are drawn to increase future students’ satisfaction. Este estudio examina la asociación entre factores clave de la enseñanza denominada
inglés como medio de instrucción (EMI por sus siglas en inglés) con la satisfacción
de los estudiantes en un Grado de Educación Primaria de una universidad española. El
crecimiento importante de la demanda y oferta de programas plurilingües en la Educación
Superior en la última década en muchos países no anglosajones recomienda realizar más
estudios de evaluación de la calidad y el impacto de los programas EMI en el rendimiento
y satisfacción de los estudiantes. Se adopta un diseño ex-post facto con una muestra de 131
estudiantes auto seleccionados. La variable dependiente satisfacción de los estudiantes se
midió mediante un cuestionario (α = 0.82 y un ω = 0.85) administrado online. La regresión
no paramétrica revela un valor medio de la satisfacción de los estudiantes de 3.72 puntos (en
una escala de 5 puntos) y un (único) efecto marginal significativo en la variable enseñanza
de los profesores en el aula de 0.7, p < 0.01. El modelo 6 final con todos los predictores y controles explica el 40.69% de la variable dependiente. Finalmente, se proponen algunas
recomendaciones dirigidas a mejorar la satisfacción del estudiantado.