Understanding tertiary EFL teacher learning and identity development: a cultural-historical activity theory perspective
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Universidad de Granada
Materia
Teacher learning Teacher identity Cultural-historical activity theory Contradiction Agency Sentido de pertenencia Prácticum Formación inicial de docentes
Fecha
2023-12-22Referencia bibliográfica
LI, X., & XU, J. (2023). Understanding tertiary EFL teacher learning and identity development: a cultural-historical activity theory perspective. Porta Linguarum An International Journal of Foreign Language Teaching and Learning, (2023c), 251–271. https://doi.org/10.30827/portalin.vi2023c.29652
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Ministry of Education 22YJC740041; Universities 2022SJYB2210Resumen
Though current scholarship has conducted much research on teacher learning and teacher identity respectively, there are limited empirical studies examining the combination of these two constructs. This study, drawing upon cultural-historical activity theory, aims at exploring two tertiary EFL teachers’ specific learning processes and how they develop their identities through learning. Data sources include observations, interviews, informal communications and artifacts concerning the two participants’ learning and identity constructions. The findings reveal that teacher learning is an expansive learning process that starts with triggering events, and reflection permeates all the phases of teachers’ expansive learning. Besides, teacher learning is driven by multiple contradictions. Faced with these contradictions, teachers exert their agency, negotiate with significant others and cross various boundaries in their learning activities, which eventually promotes their identity development. The findings provide implications for further explorations of teacher learning and teacher identity. Aunque los estudios actuales han realizado respectivamente muchas investigaciones sobre el aprendizaje y la identidad de los docentes son limitados los estudios empíricos que examinan la combinación de estos dos componentes. Este estudio, basado en la teoría de la actividad histórico-cultural, tiene como objetivo explorar los procesos específicos de aprendizaje de dos profesoras universitarias de inglés y cómo desarrollan sus identidades en el aprendizaje. Las fuentes de datos incluyen observaciones, entrevistas, comunicaciones informales y artefactos relacionados con el aprendizaje y la construcción de identidad de los dos participantes. Los resultados revelan que el aprendizaje docente es un proceso de aprendizaje expansivo que comienza con eventos desencadenantes, y la reflexión impregna todas las fases de dicho aprendizaje expansivo. Además, el aprendizaje docente está impulsado por múltiples contradicciones. Frente a estas contradicciones, los docentes ejercen su agencia, negocian con otras personas significativas y cruzan varios límites en sus actividades de aprendizaje, lo que eventualmente promueve el desarrollo de su identidad. Los resultados brindan inspiraciones para futuras exploraciones sobre el aprendizaje y la identidad docente.