Afficher la notice abrégée

dc.contributor.authorMateos Miera, Eladio 
dc.date.accessioned2024-03-14T08:50:23Z
dc.date.available2024-03-14T08:50:23Z
dc.date.issued2004
dc.identifier.citationMateos Miera, Eladio. Alberti en el teatro de las vanguardias: vida y fortuna de la "Pájara Pinta". Papeles del Festival de Música Española de Cádiz, 1, 61-81. ISSN: 1886-4023es_ES
dc.identifier.issn1886-4023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10481/89974
dc.description.abstractIn the first decades of the twentieth century, diverse literary figures (Tomás Borrás, Federico García Lorca, José Bergamín, Mauricio Bacarisse) and composers (Manuel de Falla, Salvador Bacarisse, Julián Bautista, Gustavo Durán) found in the musical stage an important point of departure for the renewal of theatre and music in Spain. Rafael Alberti was one of the chief supporters of this artistic reform movement which accorded with the most advanced European trends, although his contributions have been little considered and even deprecated by literary critics. This article traces the trajectory of the first of Alberti’s works to fall within this current of reform, La pájara pinta, which the author wrote in 1926 so that it might be put to music by Óscar Esplá. As his collaboration with this musician was frustrated, the article focuses on the second musical version of the theatrical piece (for which Alberti relied on the collaboration of the musician Federico Elizalde), which premiered in Paris and Seville in 1932 and later disappeared from the annals of literary and musical history for seventy years. After a brief introduction situating Alberti’s work and musical theatre within the scenic context of his era, the article centers on three aspects of La pájara pinta: the musical writing of Elizalde and historical interpretations of the piece; the literary restitution of the text within Alberti’s opus and the musical recuperation of the score lost and found in 2002; and finally, the process of scenic and musical reconstruction of La pájara pintada as realized in its modern premier of 17 November 2004 at the Festival de Música Española de Cádiz.es_ES
dc.description.abstractDurante los años veinte del siglo XX el joven escritor Rafael Alberti realiza sus primeras tentativas teatrales, que no son simples ensayos, sino frutos de un programa escénico musical que hacen de Alberti el más avanzado de su promoción en la búsqueda de una renovación para el teatro. español de la época. La Pájara Pinta es la más importante de estas obras juveniles, cuyo modelo está por un lado en los grandes espectáculos musicales de la vanguardia artística internacional, como los Ballets Rusos que tanto admiraron a Alberti en su juventud. Por otro, las piezas cortas parateatrales que en el barroco servían para dar continuidad al espectáculo teatral, como entremeses, jácaras, loas o guirigays, algunos de cuyo nombre adopta Alberti para denominar sus piezas. El artículo traza la trayectoria teatral y musical de La Pájara Pinta durante de la época de las vanguardias históricas, y los diversos proyectos a los que dio lugar así como su relación con compositores como Óscar Esplá o Federico Elizalde.es_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherJunta de Andalucíaes_ES
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectTeatro de vanguardiaes_ES
dc.subjectRafael Alberties_ES
dc.subjectRelación música y literaturaes_ES
dc.titleAlberti en el teatro de las vanguardias: vida y fortuna de la "Pájara Pinta"es_ES
dc.title.alternativeAlberti in Avant-garde Theatre: the Life and Luck of La pájara pinta (The Game of Forfeits)es_ES
dc.typejournal articlees_ES
dc.rights.accessRightsopen accesses_ES
dc.type.hasVersionVoRes_ES


Fichier(s) constituant ce document

[PDF]

Ce document figure dans la(les) collection(s) suivante(s)

Afficher la notice abrégée

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Excepté là où spécifié autrement, la license de ce document est décrite en tant que Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional