Alberti en el teatro de las vanguardias: vida y fortuna de la "Pájara Pinta"
Metadatos
Mostrar el registro completo del ítemAutor
Mateos Miera, EladioEditorial
Junta de Andalucía
Materia
Teatro de vanguardia Rafael Alberti Relación música y literatura
Fecha
2004Referencia bibliográfica
Mateos Miera, Eladio. Alberti en el teatro de las vanguardias: vida y fortuna de la "Pájara Pinta". Papeles del Festival de Música Española de Cádiz, 1, 61-81. ISSN: 1886-4023
Resumen
In the first decades of the twentieth century, diverse literary figures (Tomás Borrás,
Federico García Lorca, José Bergamín, Mauricio Bacarisse) and composers (Manuel de
Falla, Salvador Bacarisse, Julián Bautista, Gustavo Durán) found in the musical stage an
important point of departure for the renewal of theatre and music in Spain. Rafael Alberti
was one of the chief supporters of this artistic reform movement which accorded with the
most advanced European trends, although his contributions have been little considered
and even deprecated by literary critics. This article traces the trajectory of the first of
Alberti’s works to fall within this current of reform, La pájara pinta, which the author
wrote in 1926 so that it might be put to music by Óscar Esplá. As his collaboration
with this musician was frustrated, the article focuses on the second musical version of the
theatrical piece (for which Alberti relied on the collaboration of the musician Federico
Elizalde), which premiered in Paris and Seville in 1932 and later disappeared from
the annals of literary and musical history for seventy years. After a brief introduction
situating Alberti’s work and musical theatre within the scenic context of his era, the article
centers on three aspects of La pájara pinta: the musical writing of Elizalde and historical
interpretations of the piece; the literary restitution of the text within Alberti’s opus and
the musical recuperation of the score lost and found in 2002; and finally, the process of
scenic and musical reconstruction of La pájara pintada as realized in its modern premier
of 17 November 2004 at the Festival de Música Española de Cádiz. Durante los años veinte del siglo XX el joven escritor Rafael Alberti realiza sus primeras tentativas teatrales, que no son simples ensayos, sino frutos de un programa escénico musical que hacen de Alberti el más avanzado de su promoción en la búsqueda de una renovación para el teatro. español de la época. La Pájara Pinta es la más importante de estas obras juveniles, cuyo modelo está por un lado en los grandes espectáculos musicales de la vanguardia artística internacional, como los Ballets Rusos que tanto admiraron a Alberti en su juventud. Por otro, las piezas cortas parateatrales que en el barroco servían para dar continuidad al espectáculo teatral, como entremeses, jácaras, loas o guirigays, algunos de cuyo nombre adopta Alberti para denominar sus piezas. El artículo traza la trayectoria teatral y musical de La Pájara Pinta durante de la época de las vanguardias históricas, y los diversos proyectos a los que dio lugar así como su relación con compositores como Óscar Esplá o Federico Elizalde.