The construction of Bolsonaro’s Myth: the far-right’s strategy to co- opt Brazilian hegemonic masculinities
Metadata
Show full item recordAuthor
Coimbra Duque, MarinaEditorial
Máster Erasmus Mundus en Estudios de las Mujeres y de Género
Departamento
Universidad de Granada, Departamento: Filologías Inglesa y Alemana; University of York (United Kingdom)Materia
Masculinities Community Bolsonaro
Date
2024-02-22Fecha lectura
2023-09-20Abstract
English:
Worldwide, the rapid transformations in communication taking place over the last few decades enabled the rise of a post-political zeitgeist which facilitated the rise of populist leaders capitalizing on hate mongering, such as Donald Trump in the USA, Viktor Orbán in Hungary, and Jair Bolsonaro in Brazil. In the latter’s case, Bolsonaro’s ascent to power was intrinsically linked to the political turmoil that befell the country from 2013 to 2016, which saw the removal of Dilma Rousseff, the first woman to ever be elected president in Brazil, from office. Her impeachment process and the public upheaval that preceded it had distinct misogynistic contours which allowed for the co-optation of a segment of the population by Bolsonaro’s hate rhetoric, particularly his anti-gender discourse, and most importantly, by his performance of a hegemonic masculinity which was perceived in direct opposition to a woman’s heading of a country in crisis. Thus, this thesis attempts to elucidate whether Bolsonaro managed to entrench and consolidate an operative community by the recrudescing of masculinity, particularly through his communication on social media. To this end, qualitative research was conducted which applied inductive content analysis to 3,500 social media commentaries made by Bolsonaro’s supporters on publications on Facebook during the height of this political turmoil, allowing the identification of common themes of interest for the authors. Results showed the fast growth of a saviour rhetoric which saw Bolsonaro as the only (male) remedy to savage the country, as well as the growth of a vernacular which clearly delimited an Us versus Them mentality which is common to operative communities, leading to the conclusion the formation of a community was indeed a response to the need to restore hegemonic masculinity to power.
Español:
A nivel mundial, las rápidas transformaciones en la comunicación que han tenido lugar en las últimas décadas han propiciado el surgimiento de un espíritu pospolítico que facilitó el ascenso de líderes populistas que se aprovecharon del discurso de odio, como Donald Trump en Estados Unidos, Viktor Orbán en Hungría y Jair Bolsonaro en Brasil. En el caso de este último, el ascenso al poder de Bolsonaro estuvo intrínsecamente vinculado a la agitación política que sufrió el país entre 2013 y 2016, que resultó en la destitución de Dilma Rousseff, la primera mujer en ser elegida presidenta en Brasil. Su proceso de destitución y la agitación pública que lo precedió tuvieron distintos matices misóginos que permitieron la cooptación de un segmento de la población por el discurso de odio de Bolsonaro, especialmente su discurso anti-género, y lo que es más importante, por su desempeño de una masculinidad hegemónica que se percibía en oposición directa al liderazgo de una mujer en un país en crisis. Por lo tanto, esta tesis intenta dilucidar si Bolsonaro logró afianzar y consolidar una comunidad operativa a través del recrudecimiento de la masculinidad, especialmente a través de su comunicación en las redes sociales. Con este fin, se llevó a cabo una investigación cualitativa que aplicó un análisis de contenido inductivo a 3,500 comentarios en redes sociales realizados por seguidores de Bolsonaro en publicaciones de Facebook durante el punto álgido de esta agitación política, lo que permitió identificar temas comunes de interés para los autores. Los resultados mostraron el rápido crecimiento de un discurso salvador que veía a Bolsonaro como el único remedio (masculino) para salvar al país, así como el crecimiento de un lenguaje que delimitaba claramente una mentalidad de "nosotros contra ellos" común en comunidades operativas, lo que llevó a la conclusión de que la formación de una comunidad fue en efecto una respuesta a la necesidad de restaurar la masculinidad en el poder.