Extracting crash patterns involving vulnerable users on two-lane rural highways
Metadata
Show full item recordMateria
Severity Crash analysis Vulnerable users
Date
2017Referencia bibliográfica
Published version: López, G., de Oña, J. Extracting crash patterns involving vulnerable users on two-lane rural highways. Securitas Vialis 9, 1–13 (2017). https://doi.org/10.1007/s12615-016-9088-8
Sponsorship
Spanish Ministry of Economy and Competitiveness for his support (Research Project TRA2012-37823)Abstract
This study analyzes the severity of crashes on two-lane rural highways involving vulnerable users, such as pedestrians, cyclists or motorcyclists. The main aim is to detect patterns in order to develop safety improvement strategies specifically focused on these users. Such patterns were identified using Decision Rules extracted from Decision Trees. The main findings indicate that pedestrian crashes on two-lane rural highways are associated with accidents entailing death or serious injury. To reduce the severity of traffic crashes involving cyclists, the administration should improve shoulder conditions. The patterns for motorcycle accidents show their severity to be influenced by atmospheric factors, gender and age of the driver, type of accident and the alignment of the road. The most severe patterns for motorcycles are associated with pedestrian accidents and run-off-the-road collisions when the alignment of the road is a signalized curve without speed limit. Este estudio analiza la gravedad de los accidentes que involucran a usuarios
vulnerables en carreteras convencionales. El objetivo principal es detectar
determinados patrones de accidentes, con el fin de desarrollar estrategias de mejora de
seguridad vial, centradas específicamente en estos usuarios. Estos patrones han sido
identificados utilizando Reglas de Decisión extraídas de Árboles de Decisión. Los
resultados indican que los accidentes con peatones en carreteras convencionales de dos
carriles se asocian con los accidentes más graves, es decir, accidentes mortales o con
lesiones graves. Para disminuir la gravedad de los accidentes que involucran a
ciclistas, las administraciones competentes deben mejorar las condiciones de los
arcenes. Los patrones obtenidos para accidentes con motocicletas muestran que su
gravedad está influenciada por factores atmosféricos, el género y la edad del
conductor, el tipo de accidente y la alineación de la carretera. Además, los accidentes
con motocicletas más graves son salidas de la vía, que involucran peatones y ocurren
en tramos de carretera en el que la alineación es una curva señalizada y sin límite de
restricción velocidad.