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Extracting crash patterns involving vulnerable users on two-lane rural highways
dc.contributor.author | López, Griselda | |
dc.contributor.author | Oña López, Juan José De | |
dc.date.accessioned | 2024-01-18T11:31:30Z | |
dc.date.available | 2024-01-18T11:31:30Z | |
dc.date.issued | 2017 | |
dc.identifier.citation | Published version: López, G., de Oña, J. Extracting crash patterns involving vulnerable users on two-lane rural highways. Securitas Vialis 9, 1–13 (2017). https://doi.org/10.1007/s12615-016-9088-8 | es_ES |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10481/86917 | |
dc.description.abstract | This study analyzes the severity of crashes on two-lane rural highways involving vulnerable users, such as pedestrians, cyclists or motorcyclists. The main aim is to detect patterns in order to develop safety improvement strategies specifically focused on these users. Such patterns were identified using Decision Rules extracted from Decision Trees. The main findings indicate that pedestrian crashes on two-lane rural highways are associated with accidents entailing death or serious injury. To reduce the severity of traffic crashes involving cyclists, the administration should improve shoulder conditions. The patterns for motorcycle accidents show their severity to be influenced by atmospheric factors, gender and age of the driver, type of accident and the alignment of the road. The most severe patterns for motorcycles are associated with pedestrian accidents and run-off-the-road collisions when the alignment of the road is a signalized curve without speed limit. | es_ES |
dc.description.abstract | Este estudio analiza la gravedad de los accidentes que involucran a usuarios vulnerables en carreteras convencionales. El objetivo principal es detectar determinados patrones de accidentes, con el fin de desarrollar estrategias de mejora de seguridad vial, centradas específicamente en estos usuarios. Estos patrones han sido identificados utilizando Reglas de Decisión extraídas de Árboles de Decisión. Los resultados indican que los accidentes con peatones en carreteras convencionales de dos carriles se asocian con los accidentes más graves, es decir, accidentes mortales o con lesiones graves. Para disminuir la gravedad de los accidentes que involucran a ciclistas, las administraciones competentes deben mejorar las condiciones de los arcenes. Los patrones obtenidos para accidentes con motocicletas muestran que su gravedad está influenciada por factores atmosféricos, el género y la edad del conductor, el tipo de accidente y la alineación de la carretera. Además, los accidentes con motocicletas más graves son salidas de la vía, que involucran peatones y ocurren en tramos de carretera en el que la alineación es una curva señalizada y sin límite de restricción velocidad. | es_ES |
dc.description.sponsorship | Spanish Ministry of Economy and Competitiveness for his support (Research Project TRA2012-37823) | es_ES |
dc.language.iso | eng | es_ES |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ | * |
dc.subject | Severity | es_ES |
dc.subject | Crash analysis | es_ES |
dc.subject | Vulnerable users | es_ES |
dc.title | Extracting crash patterns involving vulnerable users on two-lane rural highways | es_ES |
dc.title.alternative | Extracción de patrones de accidents en carreteras convencionales con usuarios vulnerables involucrados | es_ES |
dc.type | journal article | es_ES |
dc.rights.accessRights | open access | es_ES |
dc.identifier.doi | 10.1007/s12615-016-9088-8 | |
dc.type.hasVersion | AM | es_ES |