Study of the satisfaction by age and gender of secondary school students with the integrated learning of Basketball and English language through a Non-linear Pedagogy
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Camacho Lazarraga, PabloEditorial
Universidad de Granada
Materia
Bilingual physical education Satisfaction CLIL methodology SSI-BPE questionaire Basketball Educación física bilingüe Satisfacción Metodología AICLE Cuestionario SSI-BPE
Fecha
2023-10-24Referencia bibliográfica
Camacho Lazarraga, P. (2023). Estudio de la satisfacción por edad y género del alumnado de Educación Secundaria hacia el aprendizaje integrado de Baloncesto y Lengua Inglesa a través de una Pedagogía No-Lineal. Porta Linguarum Revista Interuniversitaria De Didáctica De Las Lenguas Extranjeras, (VII), 135–146. [https://doi.org/10.30827/portalin.viVII.29171]
Resumen
Content and Language Integrated Learning (CLIL) is increasingly being researched and developed in Spain. This system is based on combining the four language skills
(listening, speaking, reading and writing) in a realistic context, which makes the use of language functional, with numerous studies showing the benefits of this type of content combination. The aim of the study is to analyze the differences in the effect of this type of learning
in relation to the gender or ages of the students participating in such programs. The sample
selected for the study was 46 students, with an average age of 13.39 years, corresponding to
the 2nd and 4th years of secondary education. The SSI-BPE (Sport Satisfaction Instrument in
Bilingual Physical Education) questionnaire was used to record the degree of student satisfaction. The results indicate that the bilingual teaching modality in PE classes for the development
of content related to the sport of basketball is associated with an increase in satisfaction and
enjoyment of the classes. However, it appears that this motivation decreases with age. El Aprendizaje Integrado de Contenidos y Lenguas Extranjeras (AICLE) se está investigando y desarrollando en España cada vez más. Este sistema se basa en combinar las cuatro habilidades del lenguaje (escucha, habla, lectura y escritura) en un contexto realista, lo que hace que el uso del lenguaje sea funcional, siendo numerosos los estudios que muestran los beneficios de este tipo de combinación de contenidos. El objetivo del estudio es analizar las diferencias del efecto de este tipo de aprendizaje en relación al género o las edades de los estudiantes que participan en dichos programas. La muestra seleccionada para el estudio fue de 46 estudiantes, con una edad media de 13,39 años, correspondiente a los cursos 2º y 4º de educación secundaria. Para el registro del grado de satisfacción del alumnado se utilizó el cuestionario SSI-BPE (Sport Satisfaction Instrument in Bilingual Physical Education). Los resultados indican que la modalidad de enseñanza bilingüe en las clases de EF para el desarrollo de contenido relacionado con el deporte del baloncesto se asocia con un incremento de la satisfacción y disfrute hacia las clases. No obstante, parece ser que esta motivación decrece con la edad.