Physical Education and English learning: perceptions of students participating in a CLIL program
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Universidad de Granada
Materia
CLIL Pedagogical approach Sports Foreign Language Language Learning AICLE Enfoque pedagógico Deporte Lengua extranjera Aprendizaje de idiomas
Fecha
2023-10-24Referencia bibliográfica
Martín-Moya, R., & Rico-González, M. (2023). Educación física y aprendizaje del inglés: percepciones de los estudiantes que participan en un programa con metodología AICLE . Porta Linguarum Revista Interuniversitaria De Didáctica De Las Lenguas Extranjeras, (VII), 95–107. [https://doi.org/10.30827/portalin.viVII.29168]
Resumen
Content and Language Integrated Learning (CLIL) is an innovative approach
that integrates language learning with content-based instruction in a variety of subjects including physical education and tactical learning of sport. This paper aims to explore the benefits
of combining these two subjects in the classroom and how it can lead to a more dynamic and
effective learning experience for students. A total of 32 students (22 males and 10 females)
with a mean age of 16.62 years (SD = 0.5) took part. Students completed weekly reflective
entries in their personal diary. In addition, two focus groups were conducted with a total of
12 students each. Considering the nature of this research, the qualitative method was chosen
to gather and analyze the data, using NVivo (version 12 QSR International). Three main themes emerged: 1) Visual material to improve language learning and comprehension, 2) Learning English during the practice of physical exercise and 3) Lack of Balance among the 4 Cs
of CLIL. CLIL is an effective approach to integrating language learning with content-based
instruction in physical education and tactical learning of sport. It is essential to implement
some strategies to capture the attention of students while they are involved in the activities. El Aprendizaje Integrado de Contenidos e Idiomas (AICLE) es un enfoque innovador que integra el aprendizaje de idiomas con la instrucción basada en contenidos en una variedad de materias, incluida la educación física y el aprendizaje táctico del deporte. Este documento tiene como objetivo explorar los beneficios de combinar estas dos materias en el aula y cómo puede conducir a una experiencia de aprendizaje más dinámica y efectiva para los estudiantes. Participaron un total de 32 estudiantes (22 varones y 10 mujeres) con una edad media de 16,62 años (DE = 0,5). Los estudiantes completaron entradas reflexivas semanales en su diario personal. Además, se realizaron dos grupos focales con un total de 12 estudiantes cada uno. Considerando la naturaleza de esta investigación, se eligió el método cualitativo para recolectar y analizar los datos, utilizando NVivo (versión 12 QSR International). Surgieron tres temas principales: 1) Material visual para mejorar el aprendizaje y la comprensión del idioma, 2) Aprender inglés durante la práctica de ejercicio físico y 3) Falta de equilibrio entre las 4 C de AICLE. ACILE es un enfoque efectivo para integrar el aprendizaje de idiomas con la instrucción basada en contenido en educación física y aprendizaje táctico del deporte.