Analysing university students’ life satisfaction through their socioemotional factors
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Universidad de Murcia
Materia
Emotional intelligence Life satisfaction Optimism Resilience Inteligencia emocional Satisfacción vital Optimismo Resiliencia
Date
2023-01-09Referencia bibliográfica
García-Martínez, I., Gavín-Chocano, O., Molero, D., & León, S. P. (2023). Analysing university students’ life satisfaction through their socioemotional factors. Revista de Investigación Educativa, 41(1), 107-124. [https://doi.org/10.6018/rie.496341]
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Research Plan of the University of Granada. Title of the project “Pre-service Teacher professionalisation in social emotional skills in the post-pandemic period” (Grant ID: PPJIA2021-28)Résumé
This study attempts to provide evidence of the relationship between emotional intelligence
and resilience, with optimism vs. pessimism as mediating variables of life satisfaction. The
sample included 403 university students. The average age was 20.86 (SD= 2.56). In relation
to gender, 84.61% were female and 15.39% were male participants. Information was collected
by means of four tools: Wong Law Emotional Intelligence Scale (WLEIS-S), Resilience
Scale (RS-14), Life Orientation Test Scale Revised (LOT-R) and Satisfaction with Life Scale
(SWLS). Regarding the association between Emotional Intelligence and Resilience, a statistically
significant relationship was observed. Besides, positive relationships were found between
optimism and satisfaction with life; while a negative association with pessimism was noted.
The results indicate that students with a high level of emotional intelligence and resilience
have higher scores in optimism and life satisfaction. Moreover, the structural equation model
showed that Emotional Intelligence and resilience are able to predict higher life satisfaction
directly (β= .19, and β= .26, respectively), but they may also mediate through optimism. This
mediation effect did not appear with the pessimism factor. Finally, the practical implications of this study underline the need to promote emotional intelligence and resilience education
programmes to improve personal well-being. Este estudio trata de aportar pruebas sobre la relación entre la inteligencia emocional y la
resiliencia, con el optimismo frente al pesimismo como variable mediadora sobre la satisfacción
vital. La muestra incluyó 403 estudiantes universitarios. La edad media es de 20.86 años (SD=
2.56). En relación con el género, el 84.61% eran mujeres y el 15.39% eran hombres. La información
se recogió mediante cuatro instrumentos: Escala de Inteligencia Emocional de Wong
Law (WLEIS-S), Escala de Resiliencia (RS-14), Escala de Test de Orientación Vital Revisada
(LOT-R) y Escala de Satisfacción con la Vida (SWLS). En cuanto a la asociación entre la
Inteligencia Emocional y la Resiliencia, se encontró una relación estadísticamente significativa.
Asimismo, se encontraron relaciones positivas entre el optimismo y la satisfacción con la vida;
y negativas con el pesimismo. Los resultados indican que los estudiantes con un alto nivel de
inteligencia emocional y resiliencia tienen puntuaciones más altas en optimismo y satisfacción
con la vida. Además, el modelo de ecuaciones estructurales mostró que la inteligencia emocional
y la resiliencia son capaces de predecir una mayor satisfacción con la vida (β= .19, y β= .26,
respectivamente), pero, además, también pueden mediar a través del optimismo. Este efecto de
mediación no apareció con el factor pesimismo. Finalmente, las implicaciones prácticas de este
estudio subrayan la necesidad de promover programas de educación en inteligencia emocional
y resiliencia para mejorar el bienestar personal.