Show simple item record

dc.contributor.authorVenegas Medina, María Del Mar 
dc.contributor.authorLuque Suárez, Mónica Francisca 
dc.contributor.authorVelasco, Elisa
dc.contributor.authorSánchez, Kiko
dc.date.accessioned2023-05-23T08:46:24Z
dc.date.available2023-05-23T08:46:24Z
dc.date.issued2023-03-24
dc.identifier.citationVenegas, M., Luque, M., Velasco, E., & Sánchez, K. (2023). ‘On Both Sides of the Strait’: Discourses and Policies on Cultural Diversity in Southern Mediterranean Spain. Revista Española De Sociología, 32(2), a168. [https://doi.org/10.22325/fes/res.2023.168]es_ES
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10481/81732
dc.description.abstractThis article aims to analyse the evolution, and current situation, of discourses and policies on cultural diversity in primary schools on both sides of Southern Mediterranean Spain around the Strait of Gibraltar (Andalusia, Murcia, Ceuta and Melilla). To do so, the methodology designed is based on two techniques: documentary analysis of secondary sources (regulations, statistics) and personal interviews with administrative and political personnel from the regional education administration (discourses). Based on the data analysed, the article shows how the arrival of students of foreign origin in the 1990s stimulated education policies of exogenous cultural diversity, whereas endogenous cultural diversity is inherent to historically multicultural societies (‘diversicracy’). The data lead to the conclusion that there is a need to re-politicise educational policy on cultural diversity to promote interculturality based on citizenship rights and social justice, for which a rights-based approach is particularly appropriate.es_ES
dc.description.abstractEste artículo pretende analizar la evolución, y situación actual, de los discursos y políticas sobre diversidad cultural en los centros de educación primaria de ambas orillas del sur del Mediterráneo español en torno al Estrecho de Gibraltar (Andalucía, Murcia, Ceuta y Melilla). Para ello, la metodología diseñada se basa en dos técnicas: análisis documental de fuentes secundarias (normativa, estadísticas) y entrevistas personales a personal administrativo y político de la administración educativa autonómica (discursos). A partir de los datos analizados, el artículo muestra cómo la llegada de estudiantes de origen extranjero en la década de los noventa estimuló políticas educativas de diversidad cultural exógena, mientras que la diversidad cultural endógena es inherente a las sociedades históricamente multiculturales ("diversicracia"). Los datos llevan a concluir con la necesidad de re-politizar la política educativa sobre diversidad cultural para promover una interculturalidad basada en los derechos de ciudadanía y la justicia social, para lo cual el enfoque basado en derechos resulta especialmente apropiado.es_ES
dc.description.sponsorshipSpanish Government CSO2017-84872-Res_ES
dc.description.sponsorshipUniversity of Lleida (Spain)es_ES
dc.description.sponsorshipUniversity of Granada (Spain)es_ES
dc.description.sponsorshipCeuta Studies Institutees_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherFederación Española de Sociología (FES)es_ES
dc.rightsAtribución-NoComercial 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/*
dc.subjectDiscoursees_ES
dc.subjectEducation Policyes_ES
dc.subjectCultural diversityes_ES
dc.subjectPrimary schooles_ES
dc.subjectInterculturality.es_ES
dc.subjectPolítica educativa es_ES
dc.subjectDiversidad culturales_ES
dc.subjectEscuela primariaes_ES
dc.subjectInterculturalidades_ES
dc.titleOn Both Sides of the Strait’: Discourses and Policies on Cultural Diversity in Southern Mediterranean Spaines_ES
dc.title.alternativeA ambos lados del Estrecho’: Discursos y Políticas sobre Diversidad Cultural en la España Mediterránea del Sures_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.identifier.doi10.22325/fes/res.2023.168
dc.type.hasVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersiones_ES


Files in this item

[PDF]

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Atribución-NoComercial 4.0 Internacional
Except where otherwise noted, this item's license is described as Atribución-NoComercial 4.0 Internacional