On Both Sides of the Strait’: Discourses and Policies on Cultural Diversity in Southern Mediterranean Spain
Metadatos
Mostrar el registro completo del ítemEditorial
Federación Española de Sociología (FES)
Materia
Discourse Education Policy Cultural diversity Primary school Interculturality. Política educativa Diversidad cultural Escuela primaria Interculturalidad
Fecha
2023-03-24Referencia bibliográfica
Venegas, M., Luque, M., Velasco, E., & Sánchez, K. (2023). ‘On Both Sides of the Strait’: Discourses and Policies on Cultural Diversity in Southern Mediterranean Spain. Revista Española De Sociología, 32(2), a168. [https://doi.org/10.22325/fes/res.2023.168]
Patrocinador
Spanish Government CSO2017-84872-R; University of Lleida (Spain); University of Granada (Spain); Ceuta Studies InstituteResumen
This article aims to analyse the evolution, and current situation, of discourses and policies on
cultural diversity in primary schools on both sides of Southern Mediterranean Spain around
the Strait of Gibraltar (Andalusia, Murcia, Ceuta and Melilla). To do so, the methodology
designed is based on two techniques: documentary analysis of secondary sources
(regulations, statistics) and personal interviews with administrative and political personnel
from the regional education administration (discourses). Based on the data analysed, the
article shows how the arrival of students of foreign origin in the 1990s stimulated education
policies of exogenous cultural diversity, whereas endogenous cultural diversity is inherent to
historically multicultural societies (‘diversicracy’). The data lead to the conclusion that there
is a need to re-politicise educational policy on cultural diversity to promote interculturality
based on citizenship rights and social justice, for which a rights-based approach is particularly
appropriate. Este artículo pretende analizar la evolución, y situación actual, de los discursos y políticas
sobre diversidad cultural en los centros de educación primaria de ambas orillas del sur del
Mediterráneo español en torno al Estrecho de Gibraltar (Andalucía, Murcia, Ceuta y Melilla).
Para ello, la metodología diseñada se basa en dos técnicas: análisis documental de fuentes
secundarias (normativa, estadísticas) y entrevistas personales a personal administrativo
y político de la administración educativa autonómica (discursos). A partir de los datos
analizados, el artículo muestra cómo la llegada de estudiantes de origen extranjero en
la década de los noventa estimuló políticas educativas de diversidad cultural exógena,
mientras que la diversidad cultural endógena es inherente a las sociedades históricamente
multiculturales ("diversicracia"). Los datos llevan a concluir con la necesidad de re-politizar
la política educativa sobre diversidad cultural para promover una interculturalidad basada
en los derechos de ciudadanía y la justicia social, para lo cual el enfoque basado en
derechos resulta especialmente apropiado.