Mostrar el registro sencillo del ítem

dc.contributor.authorGarcía-Balsas, Marta
dc.contributor.authorLópez Ferrero, Carmen
dc.date.accessioned2023-04-18T07:32:32Z
dc.date.available2023-04-18T07:32:32Z
dc.date.issued2023-01-31
dc.identifier.citationGarcía Balsas, M., & López-Ferrero, C. (2023). Oral debates in Spanish as an Additional Language classroom: assessment criteria to improve student performance . Porta Linguarum Revista Interuniversitaria De Didáctica De Las Lenguas Extranjeras, (39), 147–164. https://doi.org/10.30827/portalin.vi39.23533es_ES
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10481/81072
dc.description.abstractThe oral debate is a classroom discourse genre commonly used to assess the interactional competence of language learners. Nevertheless, its multidimensional features are often not explicitly spelled out to students, and empirical data related to student performance of this genre has thus far received little attention in the literature. With these two issues in mind, a group of Australian students of Spanish as an Additional Language were audio-recorded as they performed during two oral debates, one a practice session, the other a final debate intended to showcase their oral interaction skills for assessment purposes. Between the two debates, the students received feedback from classmates and their instructor on their preliminary debate performance, and the criteria and indicators of achievement by which their final debate performance would be judged were discussed with them. Transcripts of the two debates were subjected to thematic analysis and the results compared. This comparison revealed improvements in student debate performance, especially in terms of effective turn-requesting and turn-alternation. A second outcome was the elaboration of a revised, more detailed set of criteria for assessing the performance in oral debates of upper intermediate-level students, an instrument which will be useful in any Additional Language context.es_ES
dc.description.abstractEl debate oral es un género discursivo que se utiliza habitualmente en el aula para evaluar la competencia interaccional. Sin embargo, con frecuencia sus características multidimensionales no se explicitan a los estudiantes ni se utilizan instrumentos de evaluación; faltan, además, datos empíricos sobre cómo debaten en el aula quienes están aprendiendo español. Por estas razones, en este artículo se analiza un corpus de datos de un grupo de aprendices australianos de español como lengua adicional durante dos debates orales, uno de práctica y otro final evaluable. Entre los dos debates, los estudiantes recibieron comentarios de sus compañeros de clase y de su docente, y se discutió con ellos los criterios e indicadores de logro con los que se evaluaría su actuación en el debate final. El análisis temático realizado permite comparar y revelar las mejoras en la actuación de los estudiantes. Los resultados destacan, por un lado, la mayor eficacia en la petición y en la alternancia de turnos de habla, así como una mayor variedad de recursos léxico gramaticales empleados. Por último, el estudio aporta una herramienta de evaluación detallada para evaluar en un nivel avanzado de aprendizaje del español el género debate oral formal, que puede aplicarse en cualquier contexto de lenguas adicionales.es_ES
dc.description.sponsorshipThe research project Inter_ECODAL: Interculturality and intercomprehension assessing plurilingual discourse competence: digital student feedback literacy (reference PID2020-113796RB-I00/MICINN/AEI/10.13039/501100011033)es_ES
dc.description.sponsorshipCo-funded by “Research Challenges” R+D+i Projects, Ministry of Science and Innovation (MICINN), Spain, and Spanish State Research Agency (AEI).es_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherUniversidad de Granadaes_ES
dc.rightsAtribución 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectDiscourse competencees_ES
dc.subjectLanguage assessmentes_ES
dc.subjectOral debatees_ES
dc.subjectGroup discussiones_ES
dc.subjectSpanish as a foreign or additional languagees_ES
dc.subjectCompetencia discursivaes_ES
dc.subjectEvaluación de lenguases_ES
dc.subjectGénero discursivoes_ES
dc.subjectDiscusión en grupoes_ES
dc.subjectEspañol como lengua extranjera o adicionales_ES
dc.titleOral debates in Spanish as an additional language classroom: assessment criteria to improve student performancees_ES
dc.title.alternativeDebates en el aula de español como lengua adicional: criterios para evaluar la producción orales_ES
dc.typejournal articlees_ES
dc.rights.accessRightsopen accesses_ES
dc.identifier.doi10.30827/portalin.vi39.23533
dc.type.hasVersionVoRes_ES


Ficheros en el ítem

[PDF]

Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)

Mostrar el registro sencillo del ítem

Atribución 4.0 Internacional
Excepto si se señala otra cosa, la licencia del ítem se describe como Atribución 4.0 Internacional