Analysis of changes in L2 writing over the time of a short-term academic English programme
Metadata
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Universidad de Granada
Materia
L2 writing Academic writing Syntactic complexity Noun phrases EAP course Escritura académica Frases nominales Curso de IFA
Date
2023-01-31Referencia bibliográfica
Lahuerta, A. C. (2023). Análisis de los cambios en el corto plazo en la escritura académica en L2 tras un período de instrucción en un programa de escritura académica. Porta Linguarum Revista Interuniversitaria De Didáctica De Las Lenguas Extranjeras, (39), 111–127. https://doi.org/10.30827/portalin.vi39.22842
Abstract
The present study investigated what aspects of academic writing improved, if
any, at the completion of one semester of studying an EAP course titled Advanced Academic
English, which was specifically designed for undergraduate students from the degree in
English Studies at a Spanish university. This study aimed to ascertain the nature and extent
of the development of the English L2 writing proficiency of 59 college-level EFL learners
at an advanced level of English proficiency over the time of a short-term academic English
language programme by means of quantitative measures targeting different components of
the syntactic complexity of the learners’ writing performance (global, clausal and phrasal).
Results point to a significant increase in coordination and clausal and phrasal elaboration, at
the expense of subordination. Results also suggest a tendency towards greater use of more
complex phrasal constructions by more competent writers. Overall, these results underscore
the importance of syntactic complexity, particularly nominal complexity in producing successful
academic writing, and highlight the pedagogical attention that should be paid to
the production and meaning of such structures in EAP courses and in L2 English writing
instruction in general. Este estudio investiga los aspectos de la escritura académica que mejoran al
final de un semestre de un curso de Inglés para Fines Académicos titulado Inglés Académico
Avanzado, diseñado para estudiantes universitarios de un Grado en Estudios Ingleses en una
universidad española. El estudio intenta determinar la naturaleza y medida del desarrollo
de la competencia escrita en L2 de un grupo de 59 estudiantes universitarios con un nivel
avanzado de conocimiento de la lengua inglesa durante el corto período del programa lingüístico
por medio de medidas cuantitativas de distintos componentes de la complejidad de
la escritura (global, clausal y frasal). Los resultados indican un aumento en la coordinación
y la elaboración clausal y frasal, aunque no en la subordinación. Los resultados sugieren
además una tendencia hacia un mayor uso de construcciones frasales complejas por parte de
escritores más competentes. Estos resultados subrayan la importancia de la complejidad sintáctica,
especialmente la complejidad nominal en una buena escritura académica, así como
la atención pedagógica que debe darse a la producción y al significado de estas estructuras
en los cursos de Inglés para Fines Académicos así como en la enseñanza de la escritura en
inglés como lengua extranjera en general.