Time conceptualization across cultures and religions
Metadatos
Mostrar el registro completo del ítemAutor
Callizo Romero, CarmenEditorial
Universidad de Granada
Director
Santiago De Torres, Julio RamónDepartamento
Universidad de Granada. Programa de Doctorado en PsicologíaFecha
2023Fecha lectura
2023-02-20Referencia bibliográfica
Callizo Romero, Carmen. Time conceptualization across cultures and religions. Granada: Universidad de Granada, 2023. [https://hdl.handle.net/10481/80350]
Patrocinador
Tesis Univ. Granada.Resumen
In the present doctoral dissertation we examined, through six empirical studies, how
people from different cultures (American, Spanish, Serbian, Bosniak, Croatian,
Moroccan, Turkish, and Chinese) and religions or religious attitudes (mainly Christian,
Muslim, and non-believers) think about time. In particular, we studied the role of
temporal focus (i.e., attention paid to the past versus the future) and religiosity —factors
that vary cross-culturally— on five dimensions of temporal thought: where we place the
past and future, whether in front or behind (spatialization); the distance we perceive to
past and future events; the similarity of our current self to our past- and future- self (selfcontinuity);
the economic valuation of past and future events (discounting); and how far
we place the horizon when contemplating the past and future (depth). En la presente tesis doctoral examinamos, a través de seis estudios empíricos, cómo las
personas de diferentes culturas (estadounidenses, españoles, serbios, bosniacos, croatas,
marroquíes, turcos y chinos) y religiones o actitudes religiosas (principalmente cristianos,
musulmanes, agnósticos y ateos) piensan sobre el tiempo. En particular, estudiamos el rol
del foco temporal (es decir, la atención prestada al pasado y al futuro) y la religiosidad —
factores que varían interculturalmente— sobre cinco dimensiones del pensamiento
temporal: dónde situamos el pasado y el futuro, si delante o detrás (espacialización); la
distancia que percibimos hacia eventos pasados y futuros; la similaridad de nuestro yo
actual con el yo pasado y futuro (auto-continuidad); la valoración económica de eventos
pasados y futuros (descuento); y cuán lejos situamos el horizonte al contemplar el pasado
y el futuro (profundidad).