The lockdown generation: facing multiple crises in education and the labour market
Metadatos
Mostrar el registro completo del ítemEditorial
Universidad de Granada
Materia
Adolescents Educational reforms Secondary schools Young adults Vulnerable youth Adolescentes Escuelas secundarias Jóvenes adultos Jóvenes vulnerables Reformas educativas
Fecha
2022-11-26Referencia bibliográfica
Tomaszewska-Pękała, H., Marchlik, P. & Zubala, E. (2022). The lockdown generation: facing multiple crises in education and the labour market“. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 26(3), 173-192. DOI: [10.30827/profesorado.v26i3.23531]
Resumen
The aim of this article is to analyse the impact of both the latest education system reforms in
Poland and the COVID-19 pandemic on the educational and the labour market situation of
vulnerable youth. To fully grasp the complexity of the current circumstances we start with a review
of research on the so-called “lockdown generation”, i.e., young people who, as a result of the
pandemic, have had their participation in education and vocational training hindered for a long time
due to political decisions on school closures and online education. These analyses are
complemented by individual interviews with relevant stakeholders. The results of the analyses show
the disturbing effects of the current political changes and global crises on the educational situation
and labour market entry of groups that are habitually considered the most at risk of educational
exclusion. We discuss the greatest barriers and new inequalities created by the current
accumulation of adverse external contextual factors and pre-existing risk factors at the individual
and meso levels, as well as possible systemic measures of support for young people. El objetivo de este artículo es analizar el impacto tanto de las últimas reformas del sistema
educativo en Polonia como de la pandemia de COVID-19 en la situación educativa y en el mercado
laboral de los jóvenes vulnerables. Para comprender la complejidad de las circunstancias actuales,
comenzamos con una revisión de la investigación sobre la llamada "generación del encierro", es
decir, los jóvenes que, como resultado de la pandemia, han enfrentado obstáculos en su
participación en la educación y la formación profesional durante mucho tiempo por las decisiones
políticas sobre el cierre de escuelas y la educación a distancia. Estos análisis se complementan con
entrevistas individuales con las partes pertinentes. Los resultados de los análisis muestran los
efectos preocupantes de los cambios políticos actuales y de las crisis globales sobre la educación y
la entrada en el mercado laboral de los grupos que habitualmente se consideran con mayor riesgo
de exclusión educativa. Discutimos las mayores barreras y nuevas desigualdades creadas por la
actual acumulación de factores contextuales externos adversos y factores de riesgo preexistentes a
nivel individual y meso, así como posibles medidas sistémicas de apoyo a los jóvenes.