The lockdown generation: facing multiple crises in education and the labour market Tomaszewska Pękała, Hanna Marchlik, Paulina Zubala, Ewelina Adolescents Educational reforms Secondary schools Young adults Vulnerable youth Adolescentes Escuelas secundarias Jóvenes adultos Jóvenes vulnerables Reformas educativas The aim of this article is to analyse the impact of both the latest education system reforms in Poland and the COVID-19 pandemic on the educational and the labour market situation of vulnerable youth. To fully grasp the complexity of the current circumstances we start with a review of research on the so-called “lockdown generation”, i.e., young people who, as a result of the pandemic, have had their participation in education and vocational training hindered for a long time due to political decisions on school closures and online education. These analyses are complemented by individual interviews with relevant stakeholders. The results of the analyses show the disturbing effects of the current political changes and global crises on the educational situation and labour market entry of groups that are habitually considered the most at risk of educational exclusion. We discuss the greatest barriers and new inequalities created by the current accumulation of adverse external contextual factors and pre-existing risk factors at the individual and meso levels, as well as possible systemic measures of support for young people. El objetivo de este artículo es analizar el impacto tanto de las últimas reformas del sistema educativo en Polonia como de la pandemia de COVID-19 en la situación educativa y en el mercado laboral de los jóvenes vulnerables. Para comprender la complejidad de las circunstancias actuales, comenzamos con una revisión de la investigación sobre la llamada "generación del encierro", es decir, los jóvenes que, como resultado de la pandemia, han enfrentado obstáculos en su participación en la educación y la formación profesional durante mucho tiempo por las decisiones políticas sobre el cierre de escuelas y la educación a distancia. Estos análisis se complementan con entrevistas individuales con las partes pertinentes. Los resultados de los análisis muestran los efectos preocupantes de los cambios políticos actuales y de las crisis globales sobre la educación y la entrada en el mercado laboral de los grupos que habitualmente se consideran con mayor riesgo de exclusión educativa. Discutimos las mayores barreras y nuevas desigualdades creadas por la actual acumulación de factores contextuales externos adversos y factores de riesgo preexistentes a nivel individual y meso, así como posibles medidas sistémicas de apoyo a los jóvenes. 2023-02-24T09:34:57Z 2023-02-24T09:34:57Z 2022-11-26 journal article Tomaszewska-Pękała, H., Marchlik, P. & Zubala, E. (2022). The lockdown generation: facing multiple crises in education and the labour market“. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 26(3), 173-192. DOI: [10.30827/profesorado.v26i3.23531] https://hdl.handle.net/10481/80201 10.30827/profesorado.v26i3.23531 eng http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ open access Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional Universidad de Granada