Information Literacy as a Tool for Academic Tasks at Secondary School
Metadata
Show full item recordEditorial
Universidad de Málaga
Materia
Reading Media and Information Literacy Research Secondary school Adolescents Lectura Medios de comunicación e Información Investigación Escuela Secundaria Adolescentes
Date
2022-12-13Referencia bibliográfica
Bustamante Oliva, G., & García Torres , M. del P. (2022). La alfabetización informacional como herramienta para las tareas académicas en la enseñanza secundaria. Investigaciones Sobre Lectura, 2(17). [https://doi.org/10.24310/isl.vi18.14364]
Abstract
This research integrates qualitative and quantitative approaches, making it a mixed study. It seeks to answer the following
question: what characterizes the informational competence of fifth-year secondary school students in the process of
searching for and evaluating information when doing their academic work? The main objective is to analyze the
informational competence of students in the last year of compulsory secondary education in relation to the search and
evaluation of information using web search engines, which is linked to a competence related to the development of
functional literacy in the information society. The study was carried out with a sample of eighty-five students in the last
year of secondary education at a private school in Peru. Based on an academic task based on reading, the adolescents had
to search for and select information. Two techniques were applied for data collection: documentary analysis and surveys
corresponding to the qualitative and quantitative approaches respectively. The results confirm a relationship between
reading skills and informational competence, specifically in terms of searching for and choosing relevant information to
perform a task. The importance of adolescents learning to read strategically by putting into practice different reading
skills in relation to the tasks assigned is emphasized. Finally, it is concluded that it is necessary to teach autonomy,
judgment, and the ability to make the right decisions when faced with the information offered on the Internet. Esta investigación integra los enfoques cualitativo y cuantitativo, por lo que se trata de un estudio mixto. Se busca
responder al problema ¿qué caracteriza a la competencia informacional de los estudiantes de quinto de secundaria en el
proceso de búsqueda y evaluación de información al realizar sus trabajos académicos? Se plantea como principal objetivo
analizar la competencia informacional de los estudiantes del último año de educación secundaria obligatoria con relación
a la búsqueda y evaluación de información utilizando buscadores de la web, lo que se vincula a una competencia
relacionada con el desarrollo de la alfabetización funcional propia de la Sociedad de la Información. El estudio se realizó
con una muestra de ochenta y cinco estudiantes del último año de educación secundaria de una escuela privada en el Perú.
A partir de una tarea académica basada en la lectura, los adolescentes tuvieron que buscar y seleccionar información. Se
aplicaron dos técnicas para la recogida de datos: el análisis documental y el cuestionario correspondientes al enfoque
cualitativo y cuantitativo respectivamente. Los resultados confirman una relación entre las habilidades lectoras y la
competencia informacional, específicamente en lo que se refiere a buscar y escoger información pertinente para realizar
una tarea. Se enfatiza la importancia de que los adolescentes aprendan a leer estratégicamente poniendo en práctica
distintas habilidades lectoras con relación a las tareas que se asignan. Por último, se concluye que es necesario educar la
autonomía, el criterio y la capacidad para tomar decisiones acertadas ante la información ofrecida en internet.