Geographical Forms as Etymology of the Urban Landscape: A Contribution to the (Re)Design of Arrabida (Porto, Portugal)
Metadata
Show full item recordAuthor
Ramos, SílviaEditorial
Abada Editores
Materia
Territorio Paisaje Geografía Tradición Diseño urbano Territory Landscape Geography Tradition Urban design
Date
2022Referencia bibliográfica
Ramos, Sílvia. “Geographical Forms as Etymology of the Urban Landscape: A Contribution to the (Re)Design of Arrabida (Porto, Portugal)”. En Arquitectura y paisaje: transferencias históricas, retos contemporáneos, coordinado por Juan Calatrava et al., vol. I, 461-471. Madrid: Abada Editores, 2022.
Abstract
La lectura corriente de las diferentes formas del paisaje de Arrábida idealizadas por el siglo
XX las considera divergentes, en la medida en que no reconoce sus similitudes.
La lectura formulada bajo la óptica de la transformación del paisaje de Arrábida en la “larga
duración” propone que, además de la apariencia de las formas, una perspectiva común une
los diversos paisajes idealizados para el lugar durante ese siglo.
Estos paisajes son parte de una tradición de diseño que se remonta al menos al siglo XIV
y tiene sus razones más profundas en la geografía.
Las formas geográficas alimentan la creatividad arquitectónica que proyecta Arrábida desde
el siglo XIV hasta el XX; ellas son el legado de una larga sucesión de diseñadores para la
modernidad.
La cuestión esencial del futuro del paisaje de Arrábida es un cierto sentido de orden
geográfico que el arquitecto hereda y reformula para representar la quintaesencia de su
contemporaneidad. The current reading of the different landscapes idealised for Arrabida by the twentieth century, regard them
divergent, insofar it does not recognise their similarities.
The reading formulated from the perspective of the transformation of the Arrabida’s landscape in the “long
term” proposes that, beyond the appearance of the forms, a common perspective unites the various landscapes
idealised for the place during that century.
These landscapes are part of a design tradition that dates back at least to the 14th century and has its
deepest reasons in geography.
Geographical forms nourish the architectural creativity that designs Arrabida from the 14th to the 20th
century; these forms are the heritage of a long succession of designers to modernity.
The essential question of the future of the Arrabida landscape is a certain sense of geographical order that
the architect inherits and reformulates to represent the quintessence of his contemporaneity.