Is there a model for symbolic revolution? Bourdieu’s theory in Manet and a comparison with a case study: the Generation of 1914 in Spain
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Federación Española de Sociología
Materia
Symbolic revolution Social philosophy Sociology of philosophy Political philosophy Bourdieu Generation of 14 Revolución simbólica Filosofía social Sociología de la filosofía Filosofía política Generación del 14
Fecha
2022-09-30Referencia bibliográfica
Costa Delgado, J., & Moreno Pestaña, J. L. (2022). ¿Existe un modelo para las revoluciones simbólicas? La teoría de Bourdieu en Manet y una comparación con un estudio de caso: la Generación del 14 en España. Revista Española De Sociología, 31(4), a139. [https://doi.org/10.22325/fes/res.2022.139]
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(PID2020-117413GA-I00) (PID2019- 109764RB-I00)Resumen
The courses that Bourdieu dedicates to Manet help to better understand the link between
cultural production, political position and social trajectory. Nevertheless, Bourdieu does not
always fully clarify his position. In this article, first we will clarify what Bourdieu considers
to be a model for symbolic revolutions. To do so, Manet's courses are revisited and their
links with Bourdieu’s work in general and, more specifically, with his sociology of philosophy
are made explicit. After that, we will examine Bourdieu's assertions about scholasticism or
academicism in the sociology of culture, its importance in symbolic revolutions, and how
his proposal encourages a specific view on the history of cultural productions, especially
the philosophical ones. Then, Bourdieu's model of symbolic revolution will be tested by
comparing it with a study with statistical treatment of data in a different and significant
historical context: the Generation of ‘14 in Spain. Finally, we will propose some nuances and
developments to Bourdieu's model based on the conclusions of that study. Los cursos que Bourdieu dedica a Manet ayudan a comprender mejor el vínculo entre
producción cultural, posición política y trayectoria social. Pese a todo, Bourdieu no siempre
clarifica completamente su posición. En este artículo, en primer lugar, aclararemos cuál es el modelo de revolución simbólica según Bourdieu. Para ello, releeremos los cursos
sobre Manet y sus vínculos con la obra de Bourdieu en general y, más específicamente, con
su sociología de la filosofía. En segundo lugar, examinaremos lo que Bourdieu entiende
por escolasticismo o academicismo en la sociología de la cultura, su importancia en las
revoluciones simbólicas y cómo su propuesta anima una mirada específica sobre la historia
de las producciones culturales, señaladamente las filosóficas. Después, compararemos
el modelo de revolución simbólica de Bourdieu con un estudio que incluye tratamiento
estadístico de datos procedentes de un contexto histórico diferente: la Generación del 14
en España. Por último, propondremos algunos matices y desarrollos al modelo de Bourdieu,
basándonos en las conclusiones de dicho estudio.