Teacher bureaucracy in Portugal: knowing to act
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Universidad de Granada
Materia
Bureaucratic dysfunctions School administration Teacher bureaucracy Administración escolar Burocracia docente Disfunciones burocráticas
Fecha
2022-07-26Referencia bibliográfica
Alonso, R., Romão, P., & Delgado, P. (2022). Teacher bureaucracy in Portugal: Knowing to act. Profesorado, Revista De Currículum Y Formación Del Profesorado, 26(2), 341-365. [https://doi.org/10.30827/profesorado.v26i2.21268]
Patrocinador
FCT – Fundação para a Ciência e a Tecnologia UIDB / 05198/2020Resumen
Excessive bureaucracy in schools is a recurring theme in conversations between teachers and recent research confirms that, from the perspective of Portuguese teachers, it is the main constraint for the development of better quality in education and a healthy work environment.
In view of the diagnosis, a nationwide study was designed, aiming to collect the perceptions and expectations of change regarding the bureaucratic procedures of the profession. Questionnaire surveys were applied, collecting responses from statistically representative samples of 2434 teachers, 107 Principals and 49 presidents of the General Council. After categorization and analysis, a set of results was found with implications for practice.
Teachers detect bureaucratic dysfunctions, point out the waste of time with useless and redundant processes, failures in the communication channels and understand that their professional time should be refocused in class instead of filling in documents. The Principals and the Presidents of the General Council understand that bureaucratic administration is important, but it must be adapted to the specificities of school organizations.
This investigation points out ways to change procedures that simplify and streamline processes, overcoming the detected dysfunctionalities, while continuing to comply with legal requirements. La burocracia excesiva en las escuelas es un tema recurrente en las conversaciones entre profesores e investigación reciente confirma que, desde la perspectiva de los profesores portugueses, es el principal obstáculo para el desarrollo de una educación de mejor calidad y un entorno laboral saludable.
Ante el diagnóstico, se diseñó un estudio a nivel nacional, con el objetivo de recoger las percepciones y expectativas de cambio en relación a los trámites burocráticos de la profesión. Se aplicaron cuestionarios, recogiendo respuestas de muestras estadísticamente representativas de 2434 docentes, 107 Principales y 49 presidentes del Consejo General. Después de la categorización y el análisis, se encontró un conjunto de resultados con implicaciones para la práctica.
Los docentes detectan disfunciones burocráticas, señalan la pérdida de tiempo con procesos inútiles y redundantes, fallas en los canales de comunicación y entienden que su tiempo profesional debe reenfocarse en las clases a expensas de la cumplimentación de documentos. Los directores y los presidentes del Consejo General entienden que la administración burocrática es importante, pero debe adaptarse a las especificidades de las organizaciones escolares.
Esta investigación señala formas de cambiar procedimientos que simplifiquen y agilicen los procesos, superando las disfuncionalidades detectadas, sin dejar de cumplir con los requisitos legales.