Physical exercise based on active breaks on cognitive function and mathematical competence in undergraduate students
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Pizà-Mir, Bartolomé; Benito Colio, Berta; Rodríguez García, Lorena; González Fernández, Francisco TomásEditorial
Federación Española de Asociaciones de Docentes de Educación Física (FEADEF)
Materia
Active Breaks Attention Exercise Undergraduate students Mathematical competence Physical activity Descansos activos Atención Ejercicio Estudiantes universitarios Competencia matemática Actividad física
Fecha
2022-06-21Referencia bibliográfica
Pizà-Mir, B., Benito Colio, B., Rodríguez-García, L., & González-Fernández, F. T. (2022). Ejercicio físico basado en descansos activos sobre la función cognitiva y la competencia matemática en estudiantes universitarios de grado (Physical exercise based on active breaks on cognitive function and mathematical competence in undergraduate student. Retos, 45, 970–977. [https://doi.org/10.47197/retos.v45i0.92669]
Resumen
A review of the literature has demonstrated the impact of active breaks (AB) on students’ cognition and academic
performance. Despite the evidence, undergraduate students seem to remain passive during the lessons as the teaching is
mostly traditional and revolves around the teacher. To break with this tendency in the university context, we included physical
activity (PA) breaks during lessons. This study aimed to observe the acute effect of AB on the students’ attention and
mathematical competence. A total of 25 undergraduate students (Mage = 23.36, SD = 1.98) participated in this study and
performed an intervention under two conditions: i) control condition and ii) active-break condition. Results revealed that
after receiving an AB (15 minutes) of moderate intensity students’ attention was improved. More specifically, participants
were faster at D2 and their math tasks results improved. La literatura ha demostrado el impacto de los descansos activos (AB; active breaks en inglés) en la cognición y el
rendimiento académico de los estudiantes. A pesar de la evidencia, los estudiantes universitarios parecen permanecer pasivos
durante las lecciones, ya que la enseñanza es mayoritariamente tradicional y gira en torno al profesor. Para romper con esta
tendencia en el contexto universitario, incluimos pausas de actividad física (AF) durante las clases. Este estudio de casos
cruzados tiene como objetivo observar el efecto agudo de los descansos activos en la atención y la competencia matemática de
los estudiantes. Un total de 25 estudiantes de grado (Medad = 23,36, DE = 1,98) participaron en este estudio y realizaron una
intervención bajo dos condiciones: i) condición de control y ii) condición de descansos activos. Los resultados muestran que
los estudiantes mejoraron su atención después de recibir una sesión de descanso activo (15 minutos) de intensidad moderada.
En este sentido, los participantes fueron más rápidos en D2 y mejoraron sus resultados en la tarea de matemáticas.