Show simple item record

dc.contributor.authorGarcía Martínez, Inmaculada 
dc.date.accessioned2022-05-31T08:25:53Z
dc.date.available2022-05-31T08:25:53Z
dc.date.issued2022-01-03
dc.identifier.citationGarcía-Martínez, I... [et al.] (2022). Análisis del perfil psicosocial de los futuros docentes. Educación XX1, 25(1), 41-65. [https://doi.org/10.5944/educXX1.30236]es_ES
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10481/75131
dc.description.abstractUniversity students face many challenges that affect their mental health during this stage. Psychosocial aspects, such as resilience, help to address the imbalance they often experience in their daily lives. The aim is to find the relationship between students’ resilience and their mental health, while analyzing the mediating role played by personality factors between these variables. To carry out this study, a sample of 692 university students belonging to different Degrees of Education answered three questionnaires voluntarily, one to measure resilience (RS-14), another to measure personality factors (Big Five) and another to measure mental health (MH-5). A mediational model based on Structural Equations was proposed for this analysis. The results indicate that resilience is able to significantly predict students’ mental health directly and that it also predicts all personality components assessed in students. Furthermore, it was found that of all the personality factors examined, only neuroticism was found to be predictive of mental health. Furthermore, resilience is positioned as a mediating factor between mental health and personality factors. Specifically, resilience emerged as a significant mediator in the relationship between agreeableness, neuroticism and openness and mental health. Moreover, all other personality factors are directly related to resilience. In the same way, the results also confirm the need to train pre-service teachers in psychosocial factors in order to prevent future problems in their subsequent professional performance.es_ES
dc.description.abstractLos estudiantes universitarios se enfrentan a muchos retos que afectan a su salud mental durante este periodo. Los aspectos psicosociales, como la resiliencia, ayudan a corregir el desequilibrio que suelen experimentar en su vida diaria. El objetivo es conocer la relación entre la resiliencia de los estudiantes y su salud mental, analizando al mismo tiempo el papel mediador que juegan los factores de personalidad entre estas variables. Para llevar a cabo este estudio, una muestra de 692 universitarios pertenecientes a diferentes Grados de Educación respondieron voluntariamente a tres cuestionarios, uno para medir la resiliencia (RS-14), otro para medir los factores de personalidad (Big Five), y otro para medir la salud mental (MH- 5). Para realizar este análisis se propuso un modelo mediacional basado en Ecuaciones Estructurales. Los resultados indican que la resiliencia es capaz de predecir significativamente la salud mental de los estudiantes de forma directa y que también predice todos los componentes de personalidad evaluados en los estudiantes. Asimismo, se encontró que, de todos los factores de personalidad examinados, sólo el neuroticismo demostró predecir la salud mental. Asimismo, la resiliencia se posiciona como un factor mediador entre la salud mental y los factores de personalidad. concretamente, surgió ser un mediador significativo en la relación de amabilidad, neurotismo y apertura y salud mental. Además, el resto de los factores de personalidad se relacionan directamente con la resiliencia. Asimismo, los resultados confirman la necesidad de formar a los profesores en prácticas en aspectos psicosociales para prevenir futuros problemas en su posterior desempeño profesional.es_ES
dc.language.isoenges_ES
dc.publisherUniversidad Nacional de Educación a Distanciaes_ES
dc.rightsAtribución-NoComercial 3.0 España*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/es/*
dc.subjectResiliencees_ES
dc.subjectMental health es_ES
dc.subjectPersonalityes_ES
dc.subjectPreservice teacherses_ES
dc.subjectStructural equation modelses_ES
dc.subjectResilienciaes_ES
dc.subjectSalud mental es_ES
dc.subjectPersonalidad es_ES
dc.subjectProfesores en formaciónes_ES
dc.subjectModelo de ecuaciones estructuraleses_ES
dc.titleAnalysis of the psychosocial profile of pre-service teacherses_ES
dc.title.alternativeAnálisis del perfil psicosocial de los futuros docenteses_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.identifier.doi10.5944/educXX1.30236
dc.type.hasVersioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersiones_ES


Files in this item

[PDF]

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Atribución-NoComercial 3.0 España
Except where otherwise noted, this item's license is described as Atribución-NoComercial 3.0 España