Intercultural education and competences at school. Results of a exploratory study in Italy
Metadatos
Mostrar el registro completo del ítemEditorial
Universidad de Granada
Materia
Diversity Inclusion Intercultural Education Intercultural competence Competencias Interculturales Diversidad Educación intercultural Inclusión
Fecha
2021Referencia bibliográfica
Portera, A. & Milani, M. (2021). Intercultural education and competences at school. Results of a exploratory study in Italy. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 25 (3), 49-67. DOI: 10.30827/profesorado.v25i3.21527
Resumen
The present time of globalization, interdependence and multicultural societies has brought about
both opportunities and crisis that concern all fields involved with social welfare, especially
education (Portera, 2020, 2006). Within the school environment, there is a growing need for
intercultural education and competences at the cognitive, emotional and relational levels, which
will endow teachers and students with the abilities to operate in linguistically and culturally
complex contexts (UNESCO, 2015; Portera, 2013; Deardorff, 2009). However, the concepts of
‘Intercultural Education’ and ‘Intercultural Competences’ are often misunderstood and require
more precise definition. The authors review the scientific literature on the aforementioned
concepts and then report the results of a study carried out by the Centre for Intercultural Study at
the University of Verona (Italy) which examines how teachers who work in different types of schools
define and apply the concept of ‘intercultural competences’ in their praxis. The study uses a qualitative research methodology that includes a process of ‘triangulation’. Specifically, a series of
semi-structured interviews, focus groups and participant observations were conducted in order
to explore teachers’ intercultural competences, especially through the analysis of critical incidents.
After discussing the results, the authors outline impplications for teacher education and school
praxis in intercultural perspective. La época actual de la globalización, la interdependencia y las sociedades multiculturales ha traído
consigo oportunidades y crisis que afectan a todos los ámbitos relacionados con el bienestar social,
especialmente la educación (Portera, 2020, 2006). En el entorno escolar, por lo tanto, existe una
creciente necesidad de educación y competencias interculturales a nivel cognitivo, emocional y
relacional, que doten a profesores y estudiantes de la capacidad de operar en contextos lingüística
y culturalmente complejos (UNESCO, 2015; Portera, 2013; Deardorff, 2009). Sin embargo, los
conceptos de ‘educación intercultural’ y ‘competencias interculturales’ a menudo se
malinterpretan y requieren una definición más precisa. Los autores, a partir de un trabajo de
revisión de la literatura científica sobre los conceptos antes mencionados, presentan los resultados
de un estudio realizado por el Centro de Estudios Interculturales de la Universidad de Verona (Italia)
se centró en cómo los profesores que trabajan en diferentes tipos de escuelas definen y aplican el
concepto de ‘competencias interculturales’ en la práctica. El estudio se basa en una metodología de
investigación cualitativa que implica un proceso de ‘triangulación’. En concreto, se realizaron una
serie de entrevistas semiestructuradas, grupos focales y observaciones de los participantes con el
fin de explorar las competencias interculturales de los docentes, especialmente a través del análisis
de incidentes críticos. Después de discutir los resultados, los autores esbozan impulsos para la
formación docente y la praxis escolar en una perspectiva intercultural.