@misc{10481/71993, year = {2021}, url = {http://hdl.handle.net/10481/71993}, abstract = {The present time of globalization, interdependence and multicultural societies has brought about both opportunities and crisis that concern all fields involved with social welfare, especially education (Portera, 2020, 2006). Within the school environment, there is a growing need for intercultural education and competences at the cognitive, emotional and relational levels, which will endow teachers and students with the abilities to operate in linguistically and culturally complex contexts (UNESCO, 2015; Portera, 2013; Deardorff, 2009). However, the concepts of ‘Intercultural Education’ and ‘Intercultural Competences’ are often misunderstood and require more precise definition. The authors review the scientific literature on the aforementioned concepts and then report the results of a study carried out by the Centre for Intercultural Study at the University of Verona (Italy) which examines how teachers who work in different types of schools define and apply the concept of ‘intercultural competences’ in their praxis. The study uses a qualitative research methodology that includes a process of ‘triangulation’. Specifically, a series of semi-structured interviews, focus groups and participant observations were conducted in order to explore teachers’ intercultural competences, especially through the analysis of critical incidents. After discussing the results, the authors outline impplications for teacher education and school praxis in intercultural perspective.}, abstract = {La época actual de la globalización, la interdependencia y las sociedades multiculturales ha traído consigo oportunidades y crisis que afectan a todos los ámbitos relacionados con el bienestar social, especialmente la educación (Portera, 2020, 2006). En el entorno escolar, por lo tanto, existe una creciente necesidad de educación y competencias interculturales a nivel cognitivo, emocional y relacional, que doten a profesores y estudiantes de la capacidad de operar en contextos lingüística y culturalmente complejos (UNESCO, 2015; Portera, 2013; Deardorff, 2009). Sin embargo, los conceptos de ‘educación intercultural’ y ‘competencias interculturales’ a menudo se malinterpretan y requieren una definición más precisa. Los autores, a partir de un trabajo de revisión de la literatura científica sobre los conceptos antes mencionados, presentan los resultados de un estudio realizado por el Centro de Estudios Interculturales de la Universidad de Verona (Italia) se centró en cómo los profesores que trabajan en diferentes tipos de escuelas definen y aplican el concepto de ‘competencias interculturales’ en la práctica. El estudio se basa en una metodología de investigación cualitativa que implica un proceso de ‘triangulación’. En concreto, se realizaron una serie de entrevistas semiestructuradas, grupos focales y observaciones de los participantes con el fin de explorar las competencias interculturales de los docentes, especialmente a través del análisis de incidentes críticos. Después de discutir los resultados, los autores esbozan impulsos para la formación docente y la praxis escolar en una perspectiva intercultural.}, publisher = {Universidad de Granada}, keywords = {Diversity}, keywords = {Inclusion}, keywords = {Intercultural Education}, keywords = {Intercultural competence}, keywords = {Competencias Interculturales}, keywords = {Diversidad}, keywords = {Educación intercultural}, keywords = {Inclusión}, title = {Intercultural education and competences at school. Results of a exploratory study in Italy}, doi = {10.30827/profesorado.v25i3.21527}, author = {Portera, Agostino and Milani, Marta}, }