Show simple item record

dc.contributor.authorPerez, Rolando
dc.date.accessioned2021-09-02T11:02:34Z
dc.date.available2021-09-02T11:02:34Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.citationRolando Pérez, “Pura ira y ‘Pura ira’: Un planteamiento an(árquico) y esquizoanalítico de Leopoldo María Panero”, Revista Letral, n.º 27, 2021, pp. 214- 230. ISSN 1989-3302. DOI: http://dx.doi.org/10.30827/ RL.v0i27.18032es_ES
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10481/70058
dc.description.abstractJohnny Lydon, el músico y cantante del grupo punk Sex Pistols, ha dicho que “la ira es una forma de energía”; y si para Lydon, nada fue sagrado, tampoco lo fue para Leopoldo María Panero. Desde el principio, Panero logró ensamblar su rebelión vital (en contra de la triangulación de Edipo, y de la “santísima familia” burguesa) con su rebeldía poética. Por lo tanto, su an(arquía) es más existencial que política. La traducción de El Anti Edipo al castellano (por Paco Monge) le dio la oportunidad de explorar la teoría esquizoanalítica de Gilles Deleuze y Félix Guattari, y adaptarla tanto a su vida como a su obra. Este ensayo, entonces, emprenderá un planteamiento esquizoanalítico de Panero, tomando en cuenta la ira/“ira” como formas de energía fisiológica y “performativa” para entender la poética de Panero.es_ES
dc.description.abstractJohnny Lydon, the musician and singer of the punk group, Sex Pistols, has said that “anger is an energy”; and just as nothing was sacred for Lydon, neither was it for Leopoldo María Panero. From the beginning Panero managed to connect his existential rebellion (against the triangulation of Oedipus, and the “sacred” bourgeois family) to his poetic rebellion. As such, then, his an(archy) is more existential than it is political. The translation of El Anti Edipo into Spanish (by Paco Monge), gave him the opportunity to explore the schizoanalytic theory of Gilles Deleuze and Félix Guattari, and apply it as much to his life as to his work. This essay, then, will undertake a schizoanalytic approach to Panero, while considering anger/“anger” as both physiological and “performative” forms of energy in order to understand Panero’s poetics.es_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherUniversidad de Granadaes_ES
dc.rightsAtribución-NoComercial 3.0 España*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/3.0/es/*
dc.subjectLeopoldo María Paneroes_ES
dc.subjectEsquizoanálisises_ES
dc.subjectDeleuzees_ES
dc.subjectGuattaries_ES
dc.subjectEl desencantoes_ES
dc.subjectSchizo-analysises_ES
dc.subjectDeleuzees_ES
dc.titlePura ira y “Pura ira”: Un planteamiento an(árquico) y esquizoanalítico de Leopoldo María Paneroes_ES
dc.title.alternativePure Anger and “Pure Anger”: An An(archic) and Schizoanalytic Approach to Leopoldo María Paneroes_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.rights.accessRightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.identifier.doi10.30827/rl.v0i27.18032


Files in this item

[PDF]

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Atribución-NoComercial 3.0 España
Except where otherwise noted, this item's license is described as Atribución-NoComercial 3.0 España